سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
0
0

وقتي ماهيتابه آشپزخانه آتش ميگيرد

5801 بازدید

در خانه تنها هستید و گرسنه تان شده است. سر یخچال میروید . اما چیزی که قابل خوردن باشد پیدا نمی کنید! تنها چیز اشتها برانگیزی که داخل یخچال میبینید، تخم مرغ است. تصمیم میگیرید با یک نیمروی خوشمزه خودتان را سیر کنید. تخم مرغ ها را از یخچال بیرون میاورید. روغن را داخل ماهیتابه میریزید و زیر گاز را روشن میکنید. روغن که داغ شد تخم مرغ ها را شکسته و داخل مایتابه میریزید.

هنوز غذا آماده نشده که ناگهان تلفن زنگ میزند. از آشپزخانه خارج میشوید و میروید که جواب تلفن را بدهید. گوشی را بر میدارید. یکی از نزدیکترین دوستانتان است که همیشه مکالمه تان با او طولانی میشود. گرم صحبت میشوید و فراموش میکنید که ماهیتابه روی گاز است.

چند دقیقه ای میگذرد و هنوز گرم صحبت هستید که ناگاه احساس میکنید بوی سوختگی شدیدی به مشام میرسد. سراسیمه با دوستتان خداحافظی میکنید و به سمت آشپزخانه می دوید. میبینید که مواد داخل ماهیتابه تان کاملا شعله ور شده و در حال سوختن است. کمی میترسید ولی تصمیم میگیرید که هر طور شده آتش را خاموش کنید.

به سمت شیر آب ظرفشویی میروید و پارچ آب را پر میکنید. با پارچ آب به سمت آتش رفته و آب را به روی ماهیتابه شعله ور میریزید. اما اتفاق تلخی در پیش روست. آتش بسیار بیشتر شده و (خدای ناکرده) به شدت از ناحیه سر و صورت دچار سوختگی می شوید…

این یک داستان خیالی نیست. حقیقتی است که میتواند سلامتی خیلی ها را به خطر بیاندازد.

یکی از خطرناک ترین حوادثی که ممکن است در اثر بی احتیاطی و نا آگاهی افراد در محیط آشپزخانه رخ دهد ، آسیبهای جانی و مالی ناشی از حریق ماهیتابه هاست. شاید خوانندگان گرامی اطلاع نداشته باشند که در این جور مواقع چه کاری باید انجام داد.

آری ! اگر زمانیکه ظرف حاوی روغن دچار آتش سوزی شد بر روی آن آب بریزیم ، نه تنها آتش خاموش نمیشود بلکه حریق گسترش یافته و حتی میتواند شخص را دچار سوختگی های شدیدی کند.

پس علت این حادثه چیست؟و چگونه باید این نوع حریق ها را اطفا کرد؟

در مورد علت این پدیده با یک مثال مساله را روشن میکنم. آیا دیده اید زمانیکه سیب زمینی خیس را داخل روغن داغ می اندازیم چگونه قطره هایی از داخل ماهیتابه به بیرون میجهند؟ و اگر این قطره ها بر روی لباسهایمان بیافتد آنرا لک میکند.

همه میدانیم که آب در دمای 100 درجه سانتی گراد تبخیر میشود. حال اگر آب را به داخل محیط ماهیتابه با روغن داغی که شاید حرارت آن 600 درجه سانتی گراد باشد بریزیم، به دلیل اینکه حرارت محیط بسیار بالاتر از آستانه تحمل آب است ، انرژی جنبشی شدیدی ایجاد شده و آب به بیرون از محیط داغ فرار میکند ( همان اتفاقی که هنگام سرخ کردن سیب زمینی میافتد) اما این خروج سریع آب از محیط داغ همراه با مقداری روغن است و به همین دلیل است که در مثال سرخ کردن سیب زمینی لباسهایمان لک میشود.

حال اگر در مقیاس بزرگتر آب زیادی را بر روی روغن مشتعل (که بسیار داغ است) بریزیم ، به همان دلیلی که ذکر شد آب به سرعت از محیط فرار کرده و همراه با خود مقدار زیادی روغن شعله ور و آتشین را به سمت بالا میبرد و همین امر میتواند هم باعث گسترش آتش سوزی شود و هم میتواند باعث ایجاد سوختگی های بسیار شدیدی در ناحیه سر و صورت و سینه افراد گردد.

بنابراین اگر ظرف روغن دچار آتش سوزی شد با حفظ خونسردی و طی مراحل زیر و به سادگی و بدون خطر آنرا خاموش میکنیم:

1- ابتدا شیر گاز را میبندیم

2- یک درب مناسب و اندازه با ماهیتابه برداشته وبه صورت سپر در مقابل خود میگریم و پس از پیشروی به سمت ظرف مشتعل آنرا بر روی ماهیتابه میگذاریم. به همین سادگی آتش خاموش میشود. برای اینکار حتی میتوان از یک پارچه ضخیم خیس مثل حوله یا پارچه های ضد حریق هم استفاده نمود.

3- پس از اطفاء آتش صبر میکنیم تا ماهیتابه خودش و به آرامی خنک شود.

 

 

[alert type=”info”]منبع : ايمن پارس [/alert]

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nejatgar.com/?p=417
اشتراک گذاری:
سینا
نجاتگر :: حاصل سال ها تلاش تیم امدادی نجاتگر براي ارتقای مهارت های امداد و نجات شما
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد وقتي ماهيتابه آشپزخانه آتش ميگيرد

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.