سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
0
0

هیدرانت چیست ؟

1671 بازدید

هیدرانت از جمله تجهیزات اطفای حریق است. هیدرانت ها را در معابر و خیابان های شهر و محوطه اماکن و تاسیسات بزرگ صنعتی، تجاری، مسکونی و… بر روی حلقه آبرسانی تعبیه شده در زیر زمین نصب میکنند.

خروجی های شیر هیدرانت عموما یک انشعاب اصلی 4 اینچ برای اتصال به پمپ خودرو آتش نشانی و 2انشعاب فرعی برای اتصال شیلنگ های آتش نشانی است. تا در صورتی که در نزدیکی آتش سوزی ای ایجاد شد بوسیله آن بتوانند آتش را سریعتر خاموش کنند و از خسارات بیشتر جلوگیری نمایند.

انواع هیدرانت

هیدرانت ها به دو صورت ایستاده که می تواند به صورت خشک و تر انتخاب شوند و زمینی ساخته می شوند .

1- هیدرانت ایستاده

از مزایای شیرهای ایستاده نسبت به نوع زمینی با توجه به شکل و برجستگی که نسبت به سطح زمین دارند توسط برف یا آسفالت ریزی پوشیده نمی شوند و به سادگی قابل مشاهده هستند. آب گیری شیرهای ایستاده ساده تر از شیرهای زمینی است. تنها مشکل شیرهای ایستاده نسبت به شیرهای زمینی امکان تصادف وسایل نقلیه با آنهاست، جهت رفع این مشکل باید با علائم واضح درمحل نصب، ایمنی آنها را تامین کرد.

  • الف) هیدرانت خشک:

هیدرانت های خشک در مناطقی به کار می رود که احتمال یخ زدگی در زمستان وجود دارد. این هیدرانت با مکانیزم خودکار آب موجود در داخلش را به زمین تخلیه می کند. به همین دلیل دیگر امکان یخ زدگی وجود نخواهد داشت. شیر این هیدرانت می تواند هم به صورت افقی و هم عمودی باشد.

  • ب) هیدرانت تر

هیدرانت های تر معروف به مدل کالیفرنیا  در مناطقی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان یخ زدگی وجود ندارد. شیر ایستاده تر همواره مملو از آب تحت فشار است و هر زمانی که مورد نیاز باشد با باز کردن شیر می توان از آب آن استفاده کرد.

2- هیدرانت زمینی :

هیدرانت های زمینی یا زیرسطحی در داخل محفظه مخصوصی در زیر سطح معابر نصب می شوند. این محفظه دارای یک دریچه چدنی هم سطح با زمین است که در زمان مورد نیاز دریچه به کمک آچار مخصوصی برداشته می شود و دسترسی به شیر میسر می گردد

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nejatgar.com/?p=16961
اشتراک گذاری:
سینا
نجاتگر :: حاصل سال ها تلاش تیم امدادی نجاتگر براي ارتقای مهارت های امداد و نجات شما
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد هیدرانت چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.