سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
0
0

مسموميت و سوختگي با آب رادياتور

4388 بازدید

در موارد سوختگي حاصل از آب رادياتور اتومبيل، اكثر مراقبت‌هاي اوليه مشابه مراقبت‌هاي سوختگي‌هاي ديگر است. اولين اقدام، خارج كردن لباس از تن فرد حادثه‌ديده است زيرا باقي ماندن لباس بر تن فرد، خود باعث تشديد سوختگي خواهد شد.

قدم بعدي اين است كه روي موضع سوختگي با آب خنك شست‌وشو داده شود. در صورتي كه پماد مخصوص سوختگي در دسترس نيست بايد محل سوختگي با يك دستمال تميز پارچه‌اي پوشانده شود. همچنين افراد بايد به طور جدي از روش‌هاي خودسرانه مانند ماليدن خميردندان به موضع سوختگي خودداري كنند.

اگر سوختگي فرد در ناحيه حلق و گلو به حدي باشد كه سبب تورم گلو شود يا راه تنفسي فرد مسدود شود بايد از خوراندن مايعات مختلف به مصدوم خودداري كنيم. در اين حالت حرکت كردن نيز براي فرد مطلقا ممنوع است و مصدوم بايد در حالت استراحت مطلق به بيمارستان منتقل شود.

اگر سوختگي ايجادشده در ناحيه چشم باشد مي‌توان آب خنك را در موضع سوختگي به مدت 20 دقيقه جاري كرد ولي انتقال به بيمارستان و پيگيري چشم‌پزشكي در اين موارد اولويت دارد و حتما بايد هر چه سريع‌تر انجام شود. در حوادث سوختگي به وسيله آب رادیاتور اتومبيل، يكي از نكات بسيار مهمي كه بايد مورد توجه قرار گيرد مساله بلع يا عدم بلع آب رادياتور است.

در مواردي مشاهده شده كه علاوه بر سوختگي، مقداري از آب رادياتور توسط فرد حادثه‌ديده بلع شده است. در صورتي كه اين عمل انجام شده باشد و آب رادياتور نيز حاوي اتيلن گليكول باقي‌مانده از ضديخ رادياتور باشد موارد شديدي از مسموميت رخ خواهد داد. شدت مسموميت با اين ماده به حدي شديد است كه حتي در مواردي نياز به دياليز فرد حادثه‌ديده وجود دارد. اگر غلظت اين محلول بالا باشد حتي بلع 5 تا 6 سي‌سي از آن نيز مي‌تواند در فرد ايجاد مسمومیت شديد كند.

 

 

[alert type=”info”]نويسنده: دكتر افشين اميني، متخصص طب اورژانس[/alert]

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nejatgar.com/?p=618
اشتراک گذاری:
سینا
نجاتگر :: حاصل سال ها تلاش تیم امدادی نجاتگر براي ارتقای مهارت های امداد و نجات شما
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد مسموميت و سوختگي با آب رادياتور

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.