۵ توصیه ایمنی هنگام سوخت گیری خودرو

مطالب مربوط به آتش، گروههای آن و نحوه ی اطفاء حریق آنها در این بخش قرار دارد.

۵ توصیه ایمنی هنگام سوخت گیری خودرو

پستتوسط sajad2007 » پنج شنبه آبان ماه 13, 1389 4:02 pm

.
[align=center]۵ توصیه ایمنی هنگام سوخت گیری خودرو[/align]

این روزها رفتن به پمپ بنزین و سوخت گیری کردن تبدیل به بخشی از زندگی روزمره ما شده است؛ البته بخشی پرخطر از زندگی روزمره! پرخطر از این جهت که اگر بعضی نکته ها را در این زمینه رعایت نکنیم، ممکن است نه تنها برای خودمان، بلکه برای بسیاری از افراد دیگری که حوصله شان در صف پمپ بنزین سر رفته نیز مشکل ایجاد کنیم و حتی جانشان را به خطر بیندازیم. برای پیشگیری از آتش سوزی در پمپ بنزین کافی است این نکات ایمنی را رعایت کنید.


۱) پیش از سوخت گیری ماشین را خاموش کنید

روشن گذاشتن خودرو هنگام سوخت گیری یکی از مهم ترین دلایل آتش سوزی در پمپ بنزین های سراسر دنیا است. وقتی موتور ماشین روشن باشد، یعنی اجزای مختلف آن در حال کار کردن هستند و تماس مداوم این اجزا با هم ممکن است جرقه ای ایجاد کند و برخورد بخار بنزین با این جرقه به آتش سوزی منجر شود. بنابراین پیش از سوخت گیری باید ماشین را کاملا خاموش کنید و با قرار دادن سوییچ روی دکمه on، به خیال خاموش بودن موتور، حتی ضبط صوت را هم روشن نگذارید و سوییچ را درست تا نقطه off بپیچانید. راستی، به عنوان سرنشین خودرو باید حواستان باشد که وقتی راننده در حال سوخت گیری است، به هیچ عنوان، فندک ماشین را روشن نکنید.


۲) در پمپ بنزین سیگار نکشید

همه می دانند که سیگار برای سلامت ضرر دارد؛ با این حال، بعضی ها دست از این عادت اشتباه شان برنمی دارند و سلامت خودشان و اطرافیان شان را به خطر می اندازند. کارشناسان آتش نشانی به این دسته از افراد می گویند که اگر سلامت آنها و خانواده شان برایشان مهم نیست، جان آدم هایی که در پمپ بنزین هستند برای خیلی ها مهم است و به همین دلیل است که قانون منع استعمال دخانیات در پمپ بنزین ها وضع شده. پس هرگز در پمپ بنزین سیگار نکشید و اگر دیدید کسی این کار را کرد، بلافاصله مسوولان جایگاه را در جریان بگذارید.


[align=center]
[/align]

۳) موقع سوخت گیری به داخل ماشین برنگردید

قرار دادن شلنگ بنزین داخل باک و برگشتن به داخل خودرو، کار اشتباه و حادثه سازی است که بعضی از راننده ها آن را انجام می دهند. این اشتباه باعث ایجاد ۵۰ درصد از آتش سوزی ها در پمپ بنزین های آمریکا می شود. کارشناسان معتقدند که راننده وقتی دستش را به شلنگ بنزین می زند، ممکن است اندکی بنزین روی دست یا حتی لباسش باقی بماند و در برخی موارد، بخار بنزین به داخل اتاق ماشین راه پیدا کند. بنابراین وقتی او بلافاصله وارد خودرو می شود، جرقه ای که ممکن است در اثر اصطکاک بین لباس و صندلی ماشین زده شود، می تواند باعث آتش گرفتن یک پمپ بنزین شود. طبق آمارهای موجود، عامل ۸۰ درصد از این نوع آتش سوزی ها در آمریکا خانم هایی هستند که معمولا برای برداشتن کیف پول یا سر زدن به فرزندشان، چند بار در طول سوخت گیری به داخل ماشین برمی گردند. هوای سرد و بارانی هم یکی دیگر از دلایل رها کردن شلنگ بنزین و برگشتن به داخل ماشین و آتش سوزی پمپ بنزین است. به همین دلیل، کارشناسان توصیه می کنند که افراد به محض پیاده شدن از ماشین برای سوخت گیری، کیف پولشان را هم بردارند و پس از اتمام کار، دست هایشان را با یک دستمال کاغذی تمیز کنند و بعد از ۲۰ ثانیه به داخل خودرو برگردند.


۴) روی زمین بنزین نریزید

مواظب باشید هنگام سوخت گیری حتی یک قطره بنزین هم روی زمین نریزید. این را به خاطر صرفه جویی در مصرف سوخت نمی گوییم. وجود قطره ای روی زمین و بی احتیاطی یک راننده هنگام ترمز گرفتن ناگهانی باعث ایجاد اصطکاک بین لاستیک ماشین و آسفالت زمین پمپ بنزین و در نتیجه به آتش کشیدن آنجا خواهد شد. به منظور پیشگیری از بروز این مشکل، کمی سر باک بنزین خودروی تان را خالی بگذارید.


۵) داخل پمپ بنزین موبایل تان را خاموش کنید

وقتی وارد پمپ بنزین می شوید، می بنیید که روی یک تابلوی بزرگ نوشته اند که: «کشیدن سیگار و صحبت کردن با تلفن همراه، اکیدا ممنوع!» صحبت کردن با تلفن همراه در جایگاه پمپ بنزین خطری به مراتب بیشتر از سیگار کشیدن دارد. تحقیق های مختلف نشان داده است که سیگنال هایی که هنگام مکالمه با تلفن همراه وارد فضا می شوند، می تواند با بخار بنزین ترکیب شود و انفجار مهیبی را به وجود بیاورد. بنابراین قبل از واردشدن به پمپ بنزین، یا تلفن همراه تان را خاموش کنید یا از خیر صحبت کردن با آن بگذرید.


[align=left]Salamat[/align]



نماد کاربر
sajad2007
كاربر فعال
كاربر فعال
 
پست ها : 48
تاريخ عضويت: پنج شنبه آبان ماه 2, 1386 12:00 am
محل سکونت: کرج
تشکر کرده: 3 بار
تشکر شده: 3 بار
امتياز: 1763

بازگشت به آتش و اطفاء حریق

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان