مفاصل متحرک و غيرمتحرک

از شما امدادگران، بسیجیان و دوستان گرامی تقاضا می شود کلیه مباحث مربوط به آموزش های امداد و کمک های اولیه را در این قسمت قرار دهید.

مفاصل متحرک و غيرمتحرک

پستتوسط sajad2007 » شنبه مهر ماه 18, 1388 5:27 pm

.
[align=center]مفاصل متحرک و غيرمتحرک[/align]

!!! مفصل‌ها انواع مختلفي دارند اما به طور کلي مي‌توان آنها را به دو دسته تقسيم کرد:

دسته اول: مفصل‌هايي که حرکت زياد دارند، يعني دو استخوان مي‌توانند در محل اتصال تحرک زيادي داشته باشند، مانند: مفصل آرنج، زانو، مچ‌دست‌ها و پاها.
دسته دوم: مفصل‌هايي که حرکت بسيار مختصري دارند، مانند: مفصل‌هاي بين مهره‌ها. ساختمان اين دو نوع مفصل با يکديگر فرق دارد.

• مفصل متحرک

بين دو استخوان فاصله کمي ‌وجود دارد که آن را حفره مفصلي مي‌نامند. يک ورقه نازک غضروف مفصلي، سطح مفصلي هر دو استخوان را مي‌پوشاند. يک کپسول از بافت همبند خيلي سفت که سطح داخلي آن نرم و لغزان است، مفصل را پوشانده است و رباط‌هاي متعددي در داخل حفره مفصلي بين دو سر استخوان وجود دارد. رباط عبارت است از بافت همبند محکمي ‌که دو استخوان را به هم وصل مي‌کند. رباط و زردپي هر دو از طناب محکم‌ترند. اطراف کپسول مفصلي هم چند رباط قرار گرفته است. کپسول مفصلي و رباط‌هاي درون مفصلي و بيرون مفصلي سبب مي‌شوند که استخوان‌ها محکم به يکديگر بچسبند و از هم جدا نشوند.

[align=center][/align]

• مفصل غيرمتحرک

در اين نوع مفصل دو استخوان، حفره مفصلي وجود ندارد بلکه دو استخوان به وسيله بافت همبند محکم، غضروف، و يا استخوان به هم وصل شده‌اند.

[align=center][/align]

انواع مفاصل متحرک


مفصل مسطح (لغزشي):

در اين نوع مفصل سطوح مفصلي كوچك، صاف و تخت است. ممكن است كمي‌محدب يا مقعر باشد. اين گونه مفصل‌ها سبب حركاتي مانند سرخوردن و لغزيدن مي‌شوند مانند مفصل بين استخوان‌هاي مچ دست و پا.

[align=center][/align]

مفصل لولايي:

در اين نوع مفصل سطوح مفصلي قرقره اي شكل و قرينه يكديگر است. حركت اين نوع مفصل مانند لولاي در به‌صورت باز و بسته شدن در يك صفحه حول يك محور صورت مي‌گيرد مثل مفصل آرنج و انگشتان.

[align=center][/align]

مفصل زيني:

سطوح اين نوع مفصل مانند زين اسب است و سطوح مقعر هر يك درون هم فرو رفته اند مانند: مفصل مچ با كف دست.

[align=center][/align]

مفصل گوي و كاسه‌اي:

سطوح مفصلي در اين نوع مفصل مانند گوي و کاسه است. اين مفصل حول محور خود در جهات مختلف مي‌چرخد مانند استخوان ران و لگن يا بازو و كتف.

[align=center][/align]

[align=left]منبع: salamatiran[/align]




نماد کاربر
sajad2007
كاربر فعال
كاربر فعال
 
پست ها : 48
تاريخ عضويت: پنج شنبه آبان ماه 2, 1386 12:00 am
محل سکونت: کرج
تشکر کرده: 3 بار
تشکر شده: 3 بار
امتياز: 1763

بازگشت به آموزش کمک های اولیه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان