سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
0
0

توصیه های ایمنی در صعودهای پاییز و زمستان

1805 بازدید

در فصل پاییز و زمستان باید خیلی بیشتر از همیشه شرایط، زمان و تجهیزات ایمن برای صعود به ارتفاعات در نظر گرفته شود. نباید در صعود به ارتفاعات شرایط سرما و مشکلات احتمالی آن را نادیده بگیریم به خصوص اینکه روزها کوتاه شده و همین مسئله، اولین و مهمترین موضوع تاثیرگذار است.

توصیه هایی برای صعود ایمن و بدون خطر در فصل سرما:

بهتر است در این فصل صعود از نیمه شب آغاز شود و تا قبل از غروب همان روز منطقه کوهستانی ترک شود و فرد به دامنه کوه بازگردد. در این صورت اگر هدف فتح قله باشد می توان حوالی ظهر این اقدام را انجام داد و تا قبل از ساعت ۴ هم منطقه را ترک کرد. لحاظ کردن این موضوع به خاطر کوتاه شدن روزها خیلی مهم است.

انتخاب محل صعود همیشه مهم است اما در فصل سرما به خاطر احتمال زیاد بارش و مشکلاتی که به همراه دارد، اهمیت بیشتری پیدا می کند. در فصل سرما به هیچ وجه نباید اقدامی برای صعود به مناطق ناشناخته انجام شود و اگر اصراری برای فعالیت در این مناطق است باید از طریق باشگاه ها و با نظارت مربیانی که نسبت به منطقه اشراف و شناخت کامل دارند، انجام شود.

 

👕 توجه کافی به پوشاک (برای صعودهای پاییزی و زمستانی) :

پوشاک مورد استفاده در این شرایط حتما باید در برگیرنده سه لایه زیرین، لایه پلار (میانی) و لایه گورتکس (کاپشن بادگیر) باشد. شرایط صعود در فصل سرما مانند فصل گرما نیست که اگر هم یکی از این لایه ها را در اختیار نداشتیم، مشکلی از این حیث ایجاد نشود.

 

🥘 مواد غذایی:

مواد غذایی را باید بیشتر از مصرف روزانه همراه داشت تا در صورت بروز مشکلی که منجر به تاخیر در ترک منطقه و بازگشت به دامنه می شود، با کمبودی مواجه نشد.

 

📲 تلفن همراه:

حتما برای صعود، تلفن همراه با شارژ کامل همراه با فرد باشد. حتی باید پاور بانک برای شارژ مجدد هم در میان تجهیزات همراه باشد تا در صورت نیاز در منطقه کوهستان که به برق هیچ دسترسی نیست، مورد استفاده قرار گرفت. افراد بدون وسایل ارتباطی اصلا اقدام به صعود نکنند.

در نظر داشتن پل ارتباطی با نهادهای مربوطه یکی از توصیه های همیشگی برای صعود به ارتفاعات است که قاعدتا این مسئله برای فصل سرما خیلی بیشتر مورد تاکید است.

افراد حتما شماره تماس اورژانس و هلال احمر شهر و منطقه مربوطه، شماره تماس ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث شهر مورد نظر را باید در گوشی همراه خود داشته باشند تا در صورت نیاز بتوانند تماس فوری و بدون فوت وقت را برقرار کنند.

 

بیشتر بخوانید : ميزان تحمل سرما در کوهنوردان

 

 داشتن اطلاعات کافی و به روز برای انجام صعود به ارتفاعات :

مهمترین مسئله این است که افراد بدون آموزش لازم از صعود اجتناب کنند. آموزش مقدماتی و حرفه‌ای لازمه هر صعودی است و این مسئله برای فصل سرما اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در نهایت فردی که اقدام به صعود می کند باید زمان و محل صعود را به اطرافیان خود اطلاع دهد تا در صورت بروز احتمالی هر گونه مشکلی یک گام به جلو بود.

معمولا در فصل سرما به خاطر بارش و ریزش بهمن خطرات صعود به ارتفاعات خیلی بیشتر می شود و آمار هم این مسئله را تایید می کند. حتما باید این توصیه ها در نظر گرفته شود.

 

نوشته : انجمن پزشکی کوهستان

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nejatgar.com/?p=16914
اشتراک گذاری:
سینا
نجاتگر :: حاصل سال ها تلاش تیم امدادی نجاتگر براي ارتقای مهارت های امداد و نجات شما
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد توصیه های ایمنی در صعودهای پاییز و زمستان

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.