سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
0
0

تهيه آب آشاميدني در بحران ها

2676 بازدید

باید اجازه داد که افراد به ‌اندازه کافی آب بخورند. افراد زیادی به بیش از دو لیتر آب در روز احتیاج دارند. نیاز روزانه افراد به آب تابع سن‌، فعالیت فیزیکی‌، وضع جسمانی و نیز زمان بروز سانحه می‌باشد.
هیچگاه آب جیره‌بندی نشود‌، مگر آنکه مسئولین چنین دستوری داده باشند. امروز به‌ اندازه کافی آب مصرف کرده و تلاش شود ‌تا برای فردا آب بیشتری تأمین گردد. تحت هیچ شرایطی نباید هر فردی کمتر از ۴ لیوان آب در روز بخورد. می‌توان با فعالیت کم روزانه یا استقرار در جای خنک مصرف آب را به حداقل رساند.
آب آشامیدنی نباید آلوده باشد. در صورت لزوم آب‌های مشکوک (نظیر آب لوله‌کشی نامطمئن، آب چشمه یا آب برکه‌) بعد از تصفیه مصرف شوند. اگر تصفیه امکان‌پذیر نباشد‌، در صورت امکان باید استفاده از آب به تأخیر بیافتد اما در هر حال ‌نباید اجازه داد که بدن دچار کم آبی شود.
اگر گزارشاتی مبنی بر شکستگی لوله‌های آب یا فاضلاب ‌وجود دارند ‌یا مسئولین در مورد وجود مشکل در سیستم لوله‌کشی هشداری داده باشند، بهتر است برای پیشگیری آلودگی آب در خانه، شیر اصلی ورودی آب به منزل را بست‌. باید همه اعضای خانواده با این کار به خوبی آشنا باشند.
برای استفاده از آب موجود در سیستم لوله کشی‌، می‌توان از طریق بازکردن شیر آبی که در بالاترین بخش خانه قرار دارد، هوا را به داخل سیستم لوله‌کشی هدایت کرد. قدری آب از این شیر می‌ریزد، اما می‌توان از شیر آبی که در پایین‌ترین بخش قرار گرفته است آب تهیه کرد.
برای استفاده از آب گرم موجود در تانک ذخیره آب‌، باید مطمئن شد که ‌جریان برق و گاز قطع شده‌اند. سپس دریچه خروج آب در قسمت پایین تانک باز شود. ‌دریچه ورودی بسته شود ‌و شیر آب گرم باز بماند. قبل از آنکه جریان برق و گاز مجدداً برقرار شوند، بهتر است ‌تانکر آب گرم را ‌مجدداً پر نمود. اگر جریان گاز قطع شده باشد، لازم است افراد متخصص برای برقراری مجدد آن اقدام کنند.

منابع آب

در شرایط بحران، منابع آب فاقد خطر عبارتند از‌: یخ‌، آب موجود در هیتر (‌اگر هیتر آسیب ندیده باشد) و آب جاری در سیستم لوله کشی.

منابع نامطمئن عبارتند از‌: آب موجود در رادیاتورها‌، آب موجود در بویلرها (‌سیستم گرمایشی خانه) آب برکه‌ها‌، آب فلاش تانک‌ها‌، آب استخرهای شنا و حوض‌ها

تصفیه آب

قبل از استفاده از آب منابع نامطمئن برای شرب‌، تهیه غذا یا شستشوی مواد خوراکی‌، شستشوی ظروف غذا‌، مسواک‌زدن و تهیه یخ باید آن را تصفیه کرد. آب آلوده غیر از بو و طعم بد‌، حاوی میکروب‌هایی است که موجب بیماری‌هایی از جمله اسهال خونی‌، وبا‌، حصبه و هپاتیت می‌شود.

چندین روش برای تصفیه آب وجود دارند‌، اما هیچکدام از آن‌ها کاملاً قابل اطمینان نیستند. بهتر است از مجموعه‌ای از این روش‌ها استفاده کرد. قبل از تصفیه‌، باید صبر کرد تا ‌ذرات معلق در آب ته‌نشین شده یا به کمک چای صاف‌کن یا چندلایه پارچه تمیز آن را صاف کرد. باید در کیف نجات امکانات لازم برای روش تصفیه مورد نظر وجود داشته باشند.

 

سه روش برای تصفیه آب وجود دارند:

جوشاندن
کلرزنی
تقطیر

این روش‌ها برای تصفیه آب نامطمئن در شرایط اضطراری یعنی شرایطی که آب تمیز در دسترس نیست ‌یا آب ذخیره رو به اتمام گذاشته است‌، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جوشاندن

جوشاندن مطمئن‌ترین روش تصفیه آب می‌باشد. در یک کتری یا قوری نسبتاً بزرگ‌، آب باید حدود یک دقیقه تمام جوشانده شود. بخشی از این آب بخار خواهد شد. قبل از مصرف این آب، باید اجازه داد تا ‌کاملا” سرد شود. با استفاده از جابجایی این آب در دو ظرف می‌توان اکسیژن را مجدداً به آن برگرداند و مزه آنرا بهتر نمود.

کلرزنی ‌

می‌توان با کشتن میکروب‌ها به کمک مواد شوینده خانگی حاوی ۲۵/۵ تا ۶ درصد هیپوکلریت سدیم نیز آب را تصفیه نمود. از آنجایی‌که قدرت این مواد با گذشت زمان کاهش می‌یابد، بهتر است از مواد موجود در ظروف باز نشده یا تازه بازشده استفاده کرد.

می‌توان۱۶ قطره از این مواد (۸/۱ قاشق چایخوری) را به یک گالن آب (۴ لیتر) اضافه کرده و بهم زد‌. بعد از نیم ساعت‌، آب حاصله ‌هنوز مختصری بوی مواد را می‌دهد. اگر چنین بویی وجود نداشته باشد، ‌باید مجدداً به آن ماده پاک‌کننده اضافه کرده و اجازه داد تا ‌۱۵ دقیقه دیگر باقی بماند. اگر باز هم بویی از آن استشمام نشد، لازم است آنرا دور ریخته و از منبع آب دیگری استفاده شود (دال بر آلودگی فوق‌العاده شدید آب‌).

تقطیر

دو روش قبلی اغلب میکروب‌های موجود در آب نامطمئن را از بین می‌برند‌، اما در روش تقطیر علاوه بر حذف تمامی میکروب‌ها‌، فلزات سنگین‌، املاح و سایر مواد شیمیایی موجود در آب نیز برداشته می‌شوند. تقطیر عبارت است از جوشاندن آب و بعداً جمع‌آوری بخار آن به صورت قطرات متراکم. آب حاصله فاقد نمک و اغلب ناخالصی‌های موجود در آب می‌باشد.

برای انجام تقطیر‌، ‌می‌توان ظرفی درب‌دار را تا نصف از آب پر نموده و کاسه‌ای را به دستگیره درب ظرف محکم بست. سپس درب ظرف را وارونه روی آن قرار می‌دهند کاسه باید مستقیماً آویزان شده و به سطح آب برخورد نکند. آب موجود در ظرف باید ‌۲۰ دقیقه جوشانده شود‌. آب ‌جمع شده در ‌کاسه‌، آب مقطر است.

مقایسه روش‌های تصفیه آب

در هر سه روش جوشاندن، کلرزنی و تقطیر، میکروب‌ها از بین می‌روند. در روش تقطیر علاوه بر این، سایر آلودگی‌ها (مانند فلزات سنگین، املاح، مواد شیمیایی و …) نیز حذف می‌شوند.

 

 

[alert type=”info”]منبع : با اختصار و گزينش از خانواده آماده مخاطرات (خادم)[/alert]

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nejatgar.com/?p=435
اشتراک گذاری:
سینا
نجاتگر :: حاصل سال ها تلاش تیم امدادی نجاتگر براي ارتقای مهارت های امداد و نجات شما
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد تهيه آب آشاميدني در بحران ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.