سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
0
0

تخته پشتی بلند (Long BackBoard)

2831 بازدید

تخته پشتی بلند به دلیل سفت بودن، محافظ بسیار خوبی برای محدود کردن دامنه حرکات ستون فقرات است. سطح صاف و صیقلی دارد که ستون فقرات فرد مصدوم به راحتی روی آن فیکس (تثبیت) می شود. سبک است و به راحتی قابل حمل است. در حاشیه خارجی آن سوراخ هایی تعبیه شده است که هم جای دست برای حمل و هم محل بستن تسمه ها جهت محدود کردن دامنه حرکات فرد مصدوم است.

“لانگ بک برد” به دلیل جنس ماده پلی اتیلنی فشرده ای که دارد در مقابل اشعه رادیوگرافی (X-ray) حاجب نبوده و اشعه را از خود عبور می دهد. بنابراین فرد مصدوم که در صحنه آسیب بر روی آن قرار می گیرد تا انتهای مراحل ارزیابی و بررسی های بیمارستانی نیاز به خارج سازی لانگ بک بورد از زیر بدن فرد مصدوم نمی باشد. همچنین این وسیله قابلیت شناور ماندن بر روی آب را نیز دارد.

نحوه استفاده از تخته پشتی بلند (و محدود کردن دامنه حرکات ستون فقرات به وسیله آن)

  • بالای سر فرد مصدوم قرار بگیرید (لیدر تیم)
  • زانو بزنید و سر و گردن فرد مصدوم را به وسیله دو دست خود در راستای بدن و در وضعیت خنثی نگه دارید. این عمل در تمام مراحل کار باید انجام شود.
  • از همکاران خود بخواهید که یک کلار گردنی مناسب فرد مصدوم انتخاب نموده و سر و گردن فرد مصدوم را فیکس نماید.

نکته

امدادگری که سر و گردن فرد مصدوم را در اختیار دارد در تمام مراحل امداد رسانی ، رهبری جابجایی فرد مصدوم را به بک برد بر عهده خواهد داشت.

از همکارتان (نفر دوم) بخواهید که در موازات ناحیه میانی قفسه سینه و همکار سوم در موازات ناحیه مفصل زانوی فرد مصدوم قرار بگیرد. اندام های فرد مصدوم در وضعیت خنثی قرار دهید.

از همکار دوم بخواهید که یک دست خود را در ناحیه مفصل سر شانه و دست دیگر خود را در ناحیه مفصل لگن (نقاط تکیه گاهی) فرد مصدوم قرار دهد. همچنین از همکار سوم بخواهید که یک دست را به صورت متقاطع، مفصل لگن و دست دیگر خود را در ناحیه زانوها قراردهد که وضعیت خنثی در اندام های تحتانی برقرار باشد.

با شمارش لیدر تیم (که سر و گردن فرد مصدوم در اختیار دارد) و هماهنگ با هم و با سرعت مناسب و دقت کافی، همکار دوم که مفصل شانه و لگن فرد را گرفته است و همچنین همکار سوم که لگن و زانوهای فرد را گرفته است،فرد مصدوم را به وضعیت یک پهلو (۹۰ درجه) یا حالت لاگ رول در آورید.

در این حالت همکاری که در مجاورت سینه فرد مصدوم قرار دارد، خیلی آرام ستون مهره ها را از نظر دفورمیتی، تندرنس، خونریزی معاینه می کند. بعد از انجام معاینه پشت فرد مصدوم، تخته پشتی بلند در ناحیه پشت فرد مصدوم قرار دهید.

در صورتی که نفر چهارمی در صحنه آسیب حاضر بود ، از وی بخواهید که تخته پشتی را زیر بدن فرد مصدوم قراردهد.

زمانی که فردمصدوم کاملا به حالت وضعیت یک پهلو درآمد، و بک برد با زاویه ۹۰ درجه پشت کمر فرد مصدوم‌ قرارداده شد. با هماهنگی لیدر تیم که سر و گردن فرد مصدوم در اختیار دارد، مصدوم را برروی تخته پشتی بلند LBB برگردانید. فرد مصدوم مجدد روی بک برد غلتانده شده و آنگاه بک برد و مصدوم روی زمین قرارگیرند.
فرد مصدوم را به آرامی روی بک برد به پوزیشن Supain خوابانده شده و در نواحی شانه ها و لگن و اندام های فوقانی محکم نگهداری شود.

فرد مصدوم روی تخته پشتی بلند LBB در جهت طولی به سمت بالا و کنار حرکت داده می شود بدون آنکه کششی به ناحیه سر و گردن فرد مصدوم‌ داده شود و وضعیت خنثی باید کماکان برقرار باشد.

در پایان کار فرد مصدوم کاملا روی تخته پشتی بلند LBB قرار داده می شود ، به طوری که ناحیه سر در بالای بک بورد،ناحیه تنه در وسط بک بورد می باشد.

 

بیشتر بخوانید :

معاینه سریع ترومایی

شکستگی های فشاری(استرسی)

 

با تلخیص از زهرا کبیری

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nejatgar.com/?p=16307
اشتراک گذاری:
سینا
نجاتگر :: حاصل سال ها تلاش تیم امدادی نجاتگر براي ارتقای مهارت های امداد و نجات شما
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد تخته پشتی بلند (Long BackBoard)

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.