سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
0
0

احکام امدادي مقلدان آيت الله خامنه اي

4614 بازدید

 

 

 

در اين مقاله شما با احکام شرعي ويژه امدادگران ؛ نجاتگران و کادر درمان که از دفتر حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله) استفتاء شده است آشنا خواهيد شد . چنانچه در اين خصوص سوالي داشتيد مي توانيد از طريق فرم تماس با ما ، مشکلات و سوالات خود را با نجاتگر در ميان بگذاريد .

 

مساله شماره 1

بعضاً اتفاق می افتد که با مصدومی مواجه می شویم که دچار ایست تنفسی یا قلبی گردیده است و نیاز به تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی دارد، ( اگر مصدوم مرد و امدادگر زن و یا بالعکس بود) تکلیف شرعی چیست؟

پاسخ : (مساله 1 تا 6) در مواقع ضرورت مثل توقف حفظ جان شخصی مصدوم بر امور ذکر شده، اشکال ندارد.

 

 

مساله شماره 2

اگر با مصدومی مواجه شدیم که از قسمتهای قفسه سینه و یا اندامی که نگاه کردن نامحرم به آن حرام می باشد دچار آسیب دیدگی شده باشد ( و امدادگر زن و مصدوم مرد و یا بالعکس بود) و چاره ای جز نگاه کردن و یالمس نمودن برای مداوا نبود تکلیف چیست؟

پاسخ : (مساله 1 تا 6) در مواقع ضرورت مثل توقف حفظ جان شخصی مصدوم بر امور ذکر شده، اشکال ندارد.

 

مساله شماره 3

در مواقع ضروری که جان مصدوم در خطر است و نیاز به مداوا دارد و جهت مداوا ملزم به حمل می باشد ، حمل مصدوم باید چه شرایطی داشته باشد؟

پاسخ : (مساله 1 تا 6) در مواقع ضرورت مثل توقف حفظ جان شخصی مصدوم بر امور ذکر شده، اشکال ندارد.

 

مساله شماره 4

در برخی مواقع اتفاق می افتد که با مصدومی مواجه می گردیم که جهت مداوا نیاز به گرفتن فشار خون و نبض و ملزم به بالا زدن آستین و لمس دست وی می باشد ( اگر امدادگر مرد و مصدوم زن باشد یا بالعکس) تکلیف چیست؟

پاسخ : (مساله 1 تا 6) در مواقع ضرورت مثل توقف حفظ جان شخصی مصدوم بر امور ذکر شده، اشکال ندارد.

 

مساله شماره 5

بعضاً اتفاق می افتد که جهت نجات خانمی که در آب غرق می شود امدادگر نجات غریق زن آشنا به فنون شنا در دسترس نیست و امدادگر مرد ملزم به نجات می گردد و ناچار به لمس بدن مصدوم و حمل ایشان به بیرون از آب می گردد شرایط نجات غریق فوق چگونه است؟

پاسخ : (مساله 1 تا 6) در مواقع ضرورت مثل توقف حفظ جان شخصی مصدوم بر امور ذکر شده، اشکال ندارد.

 

مساله شماره 6

در سئوال قبلی اگر امدادگر برابر جهت نجات غریق ملزم به کمک گرفتن از امدادگر خواهر حاضر در صحنه شود و مجبور به گرفتن دست یا بدن امدادگر خواهر گردد و در غیر اینصورت نجات میسر نباشد تکلیف چیست؟

پاسخ : (مساله 1 تا 6) در مواقع ضرورت مثل توقف حفظ جان شخصی مصدوم بر امور ذکر شده، اشکال ندارد.

 

مساله شماره 7

با توجه به اینکه اخیراً از سگهای تربیت شده برای تجسس مفقودین در حوادث استفاده می شود حکم شرعی نفس سگ و برخورد حیوان با نجاتگران چیست؟

پاسخ : اگر با رطوبت نباشد اشکال ندارد و اگر با رطوبت برخورد کرد و نجس شد آب بکشند کافی است و خلافی مرتکب نشده اند.

 

مساله شماره 8

با توجه به عدم وجود نیروی متخصص برای آموزش مباحث امدادی از قبیل چادرزنی، آتش نشانی و … (ویژه خواهران) حضور برادران مربی چه حکمی دارد؟

پاسخ : با ملاحظه و مراعات قوانین و احکام شرعی اشکال ندارد.

 

مساله شماره 9

با توجه به اینکه اخیراً از سگهای تربیت شده برای تجسس مفقودین در حوادث استفاده می شود حکم شرعی نفس سگ و برخورد حیوان با نجاتگران چیست؟

پاسخ : اگر با رطوبت نباشد اشکال ندارد و اگر با رطوبت برخورد کرد و نجس شد آب بکشند کافی است و خلافی مرتکب نشده اند.

 

مساله شماره 10

شرکت دختران و بانوان امدادگر با مردان امدادگر در مأموریتهای ویژه و امدادرسانی بصورت مشترک و انجام امور محول که گاهاً ناچار به برخورد یا تماس با هم می باشند مشروع است یا خیر؟

پاسخ : در مواقع ضرورت مثل توقف حفظ جان شخصی مصدوم بر امور ذکر شده، اشکال ندارد.

 

مساله شماره 11

حضور دختران و پسران امدادگر در مجلس تحقیق و آموزش امداد و کمکهای اولیه به صورت مختلط چگونه است؟

پاسخ : با ملاحظه و مراعات قوانین و احکام شرعی اشکال ندارد.

 

مساله شماره 12

نظر آن حضرت در مورد اجرای برنامه های مذهبی همچون توشیح و یا جمع خوانی قرآن کریم و یا اجرای سرود یا خواندن شعر به صورت گروهی و یا انفرادی ( خواهران) در مجالسی که برادران نیز حضور دارند چیست؟

پاسخ : اگر موجب تهییج شهوت و یا مستلزم مفسده و یا خوف ارتکاب گناه باشد جایز نیست.

 

مساله شماره 13

الف: آیا پوشیدن لباسهای یونیفرم و آرم دار در مراسمات عادی به دلیل انگشت نما بودن لباس شهرت محسوب می شود یا خیر؟

ب: در هر صورت پوشیدن لباسهای فرم سازمانی توسط غیر اعضاء چه حکمی دارد؟

پاسخ :

الف: تعیین لباس شهرت موکول به نظر عرف است، و در فرض سئوال لباس شهرت محسوب نمی شود.

ب: تابع مقررات است.

 

مساله شماره 14

اگر اتفاق بیفتد که امدادگر خواهر و امدادگر برادر اجباراً در مکانی خلوت مانند جنگل و یا کوه و … به تنهایی به امر امدادرسانی بپردازند تکلیف شرعی همکاری آنها با توجه به اینکه خلوت دو نامحرم حرام است چیست؟

پاسخ : اگر خلوت با نامحرم صدق نمی کند اشکال ندارد.

 

مساله شماره 15

اگر لباس امدادگر در مأموریت آلوده به خون و نجس گردد و فقط همان یک دست لباس در دسترس باشد، تکلیف خواندن نماز با لباس مذکور چگونه است؟

پاسخ : اگر تطهیر ممکن نباشد و نتواند آن را بیرون بیاورد و باید نماز را در همان لباس بخواند و صحیح است.

مساله شماره 16

شرایط مکان نمازگزار در مکانی که امدادگر نمی داند صاحبش رضایت دارد یا نه؟ ( مثل مأموریتهای امدادرسانی در زلزله) چگونه است؟

پاسخ : احراز رضایت مالک لازم است.

 

مساله شماره 17

بعضاً اتفاق می افتد که امدادگران به منزلی جهت مداوا و درمان مصدوم مراجعه می نمایند و صاحبخانه در قبال انجام وظیفه شرعی و داوطلبانه به قصد تشکر هدیه ای می دهد تکلیف دریافت و یا عدم دریافت با توجه به اصرار صاحبخانه چیست؟

پاسخ : اگر هدیه دهنده با اصرار زیاد و با امتناع مأمور از قبول، بالاخره به نحوی آن را اهداء کند، آنهم بعد از انجام کار و بدون مزاکره و حتی توقع قبلی اشکال ندارد.

 

مساله شماره 18

نماز امدادگران در حوادث و سوانح که مدت اقامت معلوم نمی باشد چگونه است؟

پاسخ : اگر حداقل هر ده روز یک بار برای شغلشان مسافرت نمی روند و قصد اقامت ده روز نیز نمی توانند داشته باشند، نمازشان شکسته است مگر آنکه سی روز در یک محل در حال تردید اقامت کنند که پس از آن باید نماز را تمام بخوانند.

 

مساله شماره 19

با توجه به استفاده چند نفر از یک لباس در مأموریتهای مختلف حکم طهارت لباس مذکور جهت اقامه نماز چگونه است؟

پاسخ : اگر نجاست لباس مذکور محرز نیست محکوم به طهارت است و نماز با آن صحیح است.

 

مساله شماره 20

الف: بعضاً اتفاق می افتد که مداحان در برخی مراسمات میلاد و جشنها حضار را به کف زدن و سوت زدن به صورت مهیج دعوت می نمایند نظر حضرتعالی راجع به این موضوع چیست؟

ب: در صورت اشکال شرکت امدادگران در مراسمات فوق جهت پوشش امدادی مراسم چگونه است؟

پاسخ : الف و ب: کف زدن به نحو متعالف و شرکت در مجلس با فرض متعارف بودن کف زدن اشکال ندارد.انشاء الله موفق باشید.

 

مساله شماره 21

حکم احتضار، غسل، کفن و دفن و نماز میت مسلمان در حوادث چگونه است؟ آیا امدادگر باید به مسائل فوق بپردازد یا به خدمات امدادرسانی به مصدومین؟ کدام یک برتر است؟

پاسخ : در فرض سئوال باید به واجب اهم عمل نماید.

 

مساله شماره 22

اگر با فردی روبرو شویم که دارد جان می دهد بعنوان یک امدادگر مسلمان شرائط بر خودمان با محتضر چگونه باید باشد؟

پاسخ : احکام محتضر در رساله های عملیه ذکر شده است مراجعه نمائید.

 

مساله شماره 23

اگر در مأموریتی مثل امدادرسانی در زلزله و … وقت شرعی نماز تنگ است و لباس امدادگر نیز نجس است شرائط خواندن نماز چگونه است؟

پاسخ : در فرض سئوال اگر لباس دیگری ندارد چنانچه نتواند لباس را بیرون بیاورد باید در همان لباس نماز بخواند و نمازش صحیح است و اگر بتواند بیرون بیاورد، باید نماز را به دستوری که برای برهنگان در رساله های عملیه گفته شد به جا آورد.

 

مساله شماره 24

اگر امدادگری در حین انجام مأموریت با عضو قطع شده ای از بدن یک مصدوم یا میت برخورد نماید و عضو قطع شده را لمس نماید آیا غسل مس میت بر او واجب است یا خیر؟

پاسخ : اگر عضو قطع شده از شخص زنده باشد، با لمس آن، غسل مس میت واجب نیست ولی اگر از شخص مرده باشد. چنانچه پس از سرد شدن و پیش از غسل دادن، لمس شود، غسل مس میت واجب است.

 

مساله شماره 25

اگر امدادگری در طی سال چندین مرتبه جهت مأموریتهای مختلف از حد ترخص مجاز محل خویش خارج شود ولی خروج ایشان میزان مشخصی نداشته باشد مثلاً در اردیبهشت ماه 5 بار و در خرداد ماه فقط یک بار خارج شود، شرائط نماز ایشان چگونه است؟

پاسخ : مجرد خروج از حد ترخص وطن یا محل اقامت ده روز تا به اندازه مسافت شرعی (22.5کیلومتر) نباشد موجب قصر نماز نمی شود، ولی اگر به اندازه مسافت شرعی باشد حکم مسافر مترتب است مگر آنکه به طور معمول در هر ده روز حداقل یکبار برای شغل سفر انجام گیرد که در اینصورت در غیر سفر اول نماز تمام است

 

مساله شماره 26

با توجه به اینکه خواندن نماز آیات در هنگام وقوع زلزله واجب است و امدادگران معمولاً بیش از یک هفته حتی یک ماه در منطقه زلزله زده به خدمت مشغولند و معمولاً تا چهل روز پس لرزه های شدید و خفیف در منطقه رخ می دهد آیا خواندن نماز آیات بطور کلی در چنین شرایطی واجب است، یا خیر؟ آیا امدادگران می بایست برای هر پس لرزه نماز آیات بخوانند و یا آن را قضا نمایند. یا تنها خواندن یا نماز آیات کفایت می کند؟

پاسخ : به طور کلی هر زلزله ای چه شدید و چه تخفیف اگر زلزله مستقلی محسوب شود نماز آیات جداگانه دارد.

 

مساله شماره 27

بعضاً اتفاق می افتد امدادگران برای خارج کردن میت یا میت هایی از زیر آوار مجبور به دست زدن به آنها می شوند ( و معمولاً بیش از یک روز یا یک هفته جهت نجات جان مصدومین و رفع نیاز و گرفتاریهای آسیب دیدگان در منطقه حادثه مثل زلزله حضور دارند.) و هیچ گونه آب اضافی برای غسل مس میت وجود ندارد حکم نماز اینها چیست؟ آیا برای هر نماز می بایست تیمم کنند؟ و همچنین آیا برای مس هر نیت جداگانه باید تیمم کند؟

پاسخ : در فرض مذکور باید نماز با تیمم بدل از غسل بجا آورده شود و در صورتی که آب برای وضو باشد وضو نیز لازم است و در غیر این صورت تیمم دیگری هم بدل از وضو لازم است تا زمانی که عذر باقفی است اگر حدث اصغر از او سر بزند باید بنابر احتیاط واجب برای نماز تیمم بدل از غسل نموده و وضو هم بگیرد و برای مس هر میت تیمم جداگانه لازم نیست.

 

مساله شماره 28

دست زدن به غیر مسلمان ( حتی دشمنان اسلام) جهت نجات جان او چه حکمی دارد؟

پاسخ : موارد مختلف است.

 

مساله شماره 29

حکم روزه امدادگرانی که در ماه رمضان در منطقه حادثه (مثل سیل و زلزله) دائماً در حال تردد هستند چیست؟

پاسخ : اگر فقط یک ماه تردد دارند حکم مسافر را دارند.

 

مساله شماره 30

اگر به واسطه پاشیدن خون بیمار در دو جای بدن یا لباس لکّه خون هر کدام به اندازه حدوداً یک درهم باشد آیا نماز خواندن اشکال دارد ؟

پاسخ : اگر مجموعاً بیش از درهم است نماز صحیح نیست .

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nejatgar.com/?p=222
اشتراک گذاری:
سینا
نجاتگر :: حاصل سال ها تلاش تیم امدادی نجاتگر براي ارتقای مهارت های امداد و نجات شما
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد احکام امدادي مقلدان آيت الله خامنه اي

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.