سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
0
0

آنچه درباره اورست نمی دانید

2098 بازدید

یک زوج نپالی، مونی مولپاتی، ۲۴ ساله، و دامادش پم دورجی، ۲۳ ساله، در سال ۲۰۰۵ در بالای اورست ازدواج کردند. آنها به مدت ۱۰ دقیقه در قله ماندند تا مراسم را کامل کنند. اگر برای پیدا کردن مکانی برای عروسی خود مشکل دارید، قله اورست برای شما باز است. آیا این فوق العاده نخواهد بود؟

  • فرود هلی کوپتر بر قله اورست

دیدیه دلسال، خلبان جنگنده و خلبان آزمایشی هلیکوپتر از فرانسه، یک هلیکوپتر را برای یک و تنها بار بر روی قله اورست فرود آورد. او این رکورد را در ۱۴ می ۲۰۰۵ با Eurocopter AS350 Squirrel به ثبت رساند.

  • یک عنکبوت در اورست زندگی می کند.

بر فراز ابرها، در هوای رقیق اورست، موجودی خاص زندگی می کند. Euophrys Omnisuperstes، یکی از عنکبوت های جهنده هیمالیا، در ارتفاعات ۶۷۰۰ متری روزگار می گذراند. این یکی از ساکنان دائمی در ارتفاعات است که در میان بقایای سنگی زندگی می کند.

بیشتر بخوانید : 20حقيقت جالب درباره اورست

  • اجساد به عنوان علامت مسیر

اجساد مرده ای در اورست وجود دارد که به عنوان نقطه عطفی برای کوهنوردان استفاده می شود. یکی از معروف ترین جسدها، پوتین سبزه است که به خاطر پوتین های کوهنوردی سبز روشن آن نامگذاری شده است. پوتین سبزه نزدیک خط الراس شمال شرقی قرار دارد. اعتقاد بر این است که این جسد کوه نورد هندی تسوانگ پالجور است که در سال ۱۹۹۶ درگذشت. آخرین روزی که او زنده دیده شد همان کفش های سبز را پوشیده بود. با این حال، هنوز هم اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

  • مرتفع ترین گورستان جهان

اورست قبرستانی است که در بالاترین ارتفاع قرار داردو به آن دره رنگین کمان هم می گویند. نزدیک به ۳۰۰ کوهنورد در تلاش برای صعود به اورست جان خود را از دست داده اند. حداقل ۲۰۰ جسد در دامنه های اورست وجود دارد که اکثر آنها در اطراف منطقه مرگ هستند. اجساد در سرما مومیایی می شوند. پایین آوردن اجساد بسیار دشوار و خطرناک است. بنابراین، آنها همان طور که در کوه مردند، رها می شوند. انتقال آنها گاها توسط عزیزانشان برای برخی از خانواده های برجسته با بودجه خصوصی حداقل با ۴۰ تا ۷۰ هزار دلار انجام شده است.

  • اولین تلاش برای صعود

اولین تلاش برای صعود به قله اورست توسط تیمی از کوهنوردان بریتانیایی از جمله جورج مالوری در سال ۱۹۲۱ انجام شد. مالوری و اندرو اروین تلاش دیگری در سال ۱۹۲۴ انجام دادند. آنها در راه رسیدن به قله مشاهده شدند. با مرگ آنها در کوه، هنوز معلوم نیست که آنان به قله رسیدند یا خیر.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با 31 قله مرتفع 31 استان کشور

  • کثیف ترین کوه

بیش از ۵۰ تن زباله کوهنوردی در کوه پراکنده شده است. البته تلاشهای زیادی برای پاکسازی کوه انجام گرفته اما همچنان حجم زباله ها باعث شده اورست به عنوان آلوده ترین کوه شناخته شود.

  • هزینه صعود

صعود به اورست اصلا ارزان نیست. برای این کار باید حداقل ۴۰۰۰۰ دلار داشته باشید. این کمترین قیمت هست. صعودهای لوکس در اورست حتی بیش از یکصد هزار دلار هزینه بر می دارد.

  • رادانات سیکدار اولین کسی بود که کوه اورست را کشف کرد.

برخلاف تصور بیشتر مردم، کوه اورست توسط جورج اورست کشف نشده است. اگرچه این کوه به نام جورج اورست نامگذاری شده است، اما او اولین کسی نبود که آن را به عنوان بلندترین کوه جهان معرفی کرد. قله اورست در واقع توسط یک هندی، به نام رادانات سیکدار، نقشه بردار و یک ریاضیدان کشف شد.

  • کامی ریتا شرپا، رکورددار صعود

کامی ریتا ۲۵ بار به قله رسیده است و رکورد بیشترین تلاش را در اختیار دارد. دو شرپا تحسین برانگیز دیگر به نام های آپا شرپا و فوربا تاشی که هر کدام ۲۱ بار به قله رسیده اند. تعدادی از اکسپدیشن های آپا به افزایش آگاهی در مورد تغییرات آب و هوا و حفاظت از خانه ها اختصاص یافته است.

 

 

منبع: به نقل از Aworldtotravel درکانال کوهنوردی فراتر از ابرها

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nejatgar.com/?p=17065
اشتراک گذاری:
سینا
نجاتگر :: حاصل سال ها تلاش تیم امدادی نجاتگر براي ارتقای مهارت های امداد و نجات شما
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آنچه درباره اورست نمی دانید

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.