سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
سرنوشت مصدوم در دستان کسی است که اولین پانسمان را انجام می‌دهد. (نیکلاس سن) آموزش کمک های اولیه
0
0

آب گرفتگی پس از سیلاب

1672 بازدید

سیلاب می تواند خطر غرق شدگی را برای هرکسی ایجاد کند، صرف نظر از توانایی او در شنا کردن ؛ آب کم عمقی که با سرعت بالا حرکت می کند، می تواند کشنده باشد. حتی آب کم عمق راکد نیز برای کودکان خطرناک است.

همیشه به هشدارهای مربوط به آبگرفتگی در جاده ها توجه کنید و در مناطق سیلاب رانندگی نکنید، خودرو یا سایر وسایل نقلیه از شما در برابر سیلاب محافظت نمی کند. جریان آب می تواند آنها را با خود جابجا کند، یا ممکن است در مسیر متوقف کند.

!!! از سیلاب خارج شوید

سیلاب حاوی موارد زیادی است که ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند. ما دقیقآ نمیدانیم در هر مقطع از زمان چه موادی در آب وجود دارد.

سیلاب می تواند حاوی موارد زیر باشد:

  • تیر برق و سیم های سقوط کرده
  • فاضلاب انسانی و دامی
  • زباله های خطرناک خانگی، پزشکی، صنعتی (شیمیایی ، بیولوژیکی)
  • زباله خاکستر ذغال سنگ که می توانند حاوی ترکیبات سرطان زا مانند آرسنیک، کروم و جیوه باشند.
  • آلودگی های دیگری که می توانند منجر به بیماری شوند.
  • اجسامی مانند چوب، خودرو، مصالح ساختمانی و آوار
  • حیوانات وحشی یا سرگردان مانند جوندگان و مارها

صرف نظر از منبع آلودگی، ضروری است که خود را از قرار گرفتن در معرض سیلاب محافظت کنید. بهترین راه برای محافظت از خود و دیگران ، دور ماندن از آب است.

  • اگر با سیلاب تماس پیدا کردید، در اسرع وقت محل را با آب و صابون بشویید.
  • اگر آب و صابون در دسترس ندارید، از دستمال مرطوب یا ضدعفونی کننده های حاوی الکل استفاده کنید.
  • از زخم ها مراقبت کنید و در صورت لزوم به مراکز درمانی مراجعه کنید.
  • لباس های آلوده به سیلاب یا فاضلاب را قبل از استفاده مجدد،در آب گرم و مواد پاک کننده بشویید.
  • اگر وارد سیلاب می شوید از چکمه های لاستیکی، دستکش لاستیکی و عینک محافظ استفاده کنید.

 از صدمات جلوگیری کنید

سیلاب ممکن است حاوی اجسام تیز و برنده مانند شیشه یا قطعات فلزی باشد که می تواند باعث جراحت و منجر به عفونت شود. کمک های اولیه به موقع و سریع می تواند به بهبود زخم های کوچک و جلوگیری از عفونت کمک کند.
اگر زخم سوراخ شده یا آلوده به مدفوع، خاک یا بزاق دارید به مرکز درمانی مراجعه کنید، زیرا ممکن است بر اساس سوابق فردی ،تمدید واکسن کزاز لازم باشد‌.

از عفونت زخم های باز و ضایعات پوستی جلوگیری کنید، زخم های باز و ضایعات پوستی در معرض سیلاب می توانند آلوده باشند. به عنوان مثال ویبریوس ، یک نوع باکتری است که به طور طبیعی در آب های ساحلی وجود دارد و در صورتی که زخم های باز در معرض آن قرار بگیرد می تواند باعث عفونت های پوستی شوند، ممکن است هنگام سیل این اتفاق رخ دهد.

برای محافظت از خود و خانواده

  • اگر زخم باز دارید از قرار گرفتن در معرض سیلاب خودداری کنید.
  • زخم های تمیز و باز را با بانداژ ضد آب بپوشانید تا احتمال عفونت کاهش یابد.
  • با شستشوی مناسب توسط صابون و آب تمیز، زخم های باز را تا حد امکان تمیز نگه دارید.
  • اگر زخم دچار قرمزی، تورم یا چرکین شد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از خود و عزیزانتان در برابر بیماری های اسهالی محافظت کنید

توجه داشته باشید که سیلاب ممکن است حاوی فاضلاب باشد و با خوردن و نوشیدن هر چیزی که توسط سیلاب آلوده شده باشد می تواند باعث بیماری اسها‌ل شوند مانند “عفونت سالمونلا E.Coli

دستان خود را پس از تماس با سیلاب بشویید و دست کودکان را همیشه و حتما قبل از غذا با آب و صابون بشویید.

به کودکان اجازه ندهید در مناطق دچار آبگرفتگی بازی کنند. اجازه ندهید تا کودکان با اسباب بازی هایی که به سیلاب آلوده شده و ضدعفونی نشده اند،بازی کنند.

در آبی که ممکن است به فاضلاب یا مواد شیمیایی سمی آلوده باشد، استحمام نکنید. این مورد شامل نهرها، رودخانه ها یا دریاچه هایی است که توسط سیلاب آلوده شده اند.

 

ورود به خانه :

هنگام بازگشت به خانه ای که پس از سوانح طبیعی مانند طوفان، گردباد و سیل دچار آب گرفتگی شده است، توجه داشته باشید که خانه شما ممکن است به کپک و فاضلاب آلوده باشد که این امر می تواند برای سلامتی شما و اعضای خانواده خطراتی را ایجاد کند.

وقتی برای اولین بار وارد خانه می شوید سعی کنید در طول روز به خانه برگردید تا مجبور نشوید از هیچ چراغی استفاده کنید، به جای شمع، فانوس گازی یا مشعل از چراغ دستی باتری دار استفاده کنید.

اگر در خانه با آبگرفتگی رو به رو هستید ولی می توانید برق اصلی را از یک مکان خشک قطع کنید، پیش بروید و برق را قطع کنید. اما چنانچه برای دسترسی به کلید برق باید وارد آب شوید با یک کارشناس مشورت کنید تا آن را قطع کند.

قبل از اینکه برق خانه را وصل کنید از یک تکنیسین برق بخواهید تا سیم کشی خانه را بررسی کند.

اگر بوی گاز احساس می کنید یا به نشتی گاز مشکوک هستید، شیر اصلی گاز را ببندید و پنجره ها را باز کنید و بلافاصله خانه را ترک کنید. به شرکت گاز یا آتش نشانی اطلاع دهید و چراغ ها را روشن نکنید، هر اقدامی که باعث ایجاد جرقه می شود انجام ندهید. به خانه باز نگردید تا زمانی که به شما اطمینان دهند که ورود به خانه امن است‌.

اگر خانه برای چند روز بسته بوده است، ابتدا به طور موقت و کوتاه وارد خانه شوید، در و پنجره ها را باز کنید و هوای خانه برای مدتی (حداقل ۳۰دقیقه) تهویه شود. سپس به مدت طولانی بمانید.

اگر خانه شما دچار آبگرفتگی شده است و چندین روز هم درب و پنجره های آن بسته بوده است، باید بدانید که خانه شما کپک زده است.

غذای ناسالم را دور بریزید.

غذایی که احتمالا با سیلاب و طوفان تماس داشته است، غذاهای فاسد شدنی که به دلیل قطعی برق به درستی در یخچال نگهداری نشده اند و آنهایی که بو، رنگ یا بافت غیر معمولی دارند را دور بریزید. غذای ناسالم حتی اگر ظاهر سالم ، بو و طعم طبیعی داشته باشد می تواند شما را بیمار کند.

 

با تلخیص نوشته زهرا کبیری (گروه تخصصی مربیان و نجاتگران)

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nejatgar.com/?p=16586
اشتراک گذاری:
سینا
نجاتگر :: حاصل سال ها تلاش تیم امدادی نجاتگر براي ارتقای مهارت های امداد و نجات شما
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آب گرفتگی پس از سیلاب

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.