جان دانش‌آموزان در خطر / این بار به خیر گذشت

آشنایی با حوادث و بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله ، طوفان وآموزش های مربوط به مقابله با آن

جان دانش‌آموزان در خطر / این بار به خیر گذشت

پستتوسط admina » شنبه آبان ماه 14, 1390 9:12 am

.
[align=center]جان دانش‌آموزان در خطر / این بار به خیر گذشت[/align]

از برگزاری نشست "تجهیزات مدارس در آستانه زمستان؛ چرایی حوادث تلخ؟" که توسط خبرگزاری فارس برگزار شد، تنها 5 روز می‌گذرد و در این مدت شاهد دو حادثه بودیم که خوشبختانه به خیر گذشت اما می‌توانست به خیر نگذرد و در کارنامه حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز به مانند وزرای گذشته نقطه سیاهی از مرگ دسته جمعی دانش‌آموزان حک شود.

دو خبر که طی روزهای 12 و 13 آبان ماه 1390 منتشر شد:


* نشت گاز منواکسید کربن 35 دانش‌آموز کمیجانی را راهی بیمارستان کرد

به گزارش معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان مرکزی، برابر اعلام مرکز 110 مبنی بر گازگرفتگی تعدادی از دانش‌آموزان یک دبیرستان پسرانه در شهرستان کمیجان، مأموران انتظامی برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

در این حادثه 30 تا 35 نفر از دانش‌آموزان به علت خرابی در سیستم تهویه شوفاژخانه و بسته بودن درب و پنجره‌های بیرونی موتورخانه و انتشار گاز منواکسید کربن به داخل راهروی مدرسه دچار مسمومیت شدند.

تمام دانش‌آموزانی که دچار گاز گرفتگی شده بودند، توسط مسئولان مدرسه به بیمارستان امام علی(ع) کمیجان منتقل و با نصب اکسیژن هوا وضعیت عمومی آنها بهبود یافته و همگی ترخیص‌ شده‌اند.


* نشت گاز مونو اکسید ‌کربن 37 دانش‌آموز هرسینی را روانه بیمارستان کرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس‌، در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر وقوع یک فقره گازگرفتگی در دبیرستانی دخترانه در شهرستان هرسین استان کرمانشاه و اعزام تعدادی دانش‌آموز به بیمارستان‌، بلافاصله ماموران کلانتری 11 این شهر برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند‌.

با حضور مأموران در بیمارستان و در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد‌، به علت نشت گاز مونو‌اکسید‌کربن از موتور شوفاژ‌خانه به داخل کانال کولر مدرسه‌، 37 نفر از دانش‌آموزان مسموم و برای درمان به بیمارستان شهرستان هرسین اعزام شده‌اند‌.

این گزارش حاکی از آن است که حال همه دانش‌آموزان رضایت‌بخش بوده و پس از انجام اقدامات درمانی لازم از بیمارستان ترخیص شدند‌.


* امسال 24 میلیارد تومان به سیستم های گرمایشی مدارس اختصاص یافته است

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خبرگزاری فارس که در تاریخ 9 آبان برگزار شد با بیان اینکه از سال 89 اقدامات خوبی برای جایگزینی بخاری‌های فرسوده در مدارس صورت گرفت، تصریح کرد: در این جریان ردیف اعتباری خوبی به میزان 14 میلیارد تومان در سال 89 و حدود 24 میلیارد تومان در سال 90 برای بهینه‌سازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص یافته است که این اعتبارات به استان‌ها ابلاغ شده و هیچ مشکلی از جهت اعتبارات مالی نداریم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس در پاسخ به این پرسش که با وجود ابلاغ اعتبارات کافی چرا همچنان از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده می‌شود و حوادثی بروز می‌کند، گفت: علاوه بر ابلاغ اعتبار موضوع نگهداری تجهیزات و رعایت نکات ایمنی نیز مهم است اما هر سال در ابتدای فصل سرما از سوی وزرای آموزش و پرورش تأکید می‌شود که استفاده از بخاری‌های غیراستاندارد ممنوع است و اگر مشکلی نیز برای جایگزینی یا بهسازی این وسایل در مدارس وجود دارد آماده‌ایم که علاوه بر اعتبارات اختصاص‌یافته و سرانه مدارس اعتبارات مورد نیاز جدید را نیز به آنها اختصاص دهیم.


* چرا به رغم وجود بودجه باز هم سیستم‌های گرمایشی مدارس حادثه‌ساز هستند؟

چرا به رغم اختصاص اعتبار از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اما باز هم شاهد عدم رسیدگی به سیستم‌های گرمایشی مدارس هستیم؛ چه کسی مقصر این موضوع است؟

اگر مسئولان آموزش و پرورش هرچه سریعتر به فکر سیستم‌های گرمایشی مدارس نباشند، امسال باید شاهد حوادث تلخ باشیم، حوادثی که می‌تواند با نظارت و پیگیری مسئولان آموزش و پرورش به صفر برسد و شاهد پرپر شدن نوگلانمان در میان آتش غفلت‌ها نباشیم.



گزارش و تحلیل از خبرگزاری فارس

نجاتگر :: نگاهی متفاوت به امداد و نجات

Admin-A
نماد کاربر
admina
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست ها : 119
تاريخ عضويت: پنج شنبه شهريور ماه 21, 1386 1:00 am
تشکر کرده: 19 بار
تشکر شده: 8 بار
امتياز: 6522

بازگشت به حوادث و بلایای طبیعی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان