آیا برای زمین لرزه بزرگ آماده اید؟

آشنایی با حوادث و بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله ، طوفان وآموزش های مربوط به مقابله با آن

آیا برای زمین لرزه بزرگ آماده اید؟

پستتوسط montazer » يکشنبه مرداد ماه 30, 1390 7:37 pm

.
سلام به همه دوستان خوب امدادگر و نجاتگر ؛ با این که این مقاله چند هفته پیش در یکی از خبرگزاری ها درج شده بود اما درج اون الان هم دیر نیست و راهکارها و ابتکارات جالبی در خصوص مقابله با زلزله در اون گنجانده شده . مطلب زیر  گردآوری و ترجمه شده توسط شب بو وزیرپور هست     
     
     

میلیون ها شهروند کالیفرنیایی سومین پنجشنبه از ماه اکتبر هر سال با شرکت در مانور بزرگ زلزله کالیفرنیا روش حفاظت از خود در زلزله را تمرین می کنند. کالیفرنیا از جمله لرزه خیزترین بخش های ایالات متحده امریکاست که بطور میانگین در هر دو دهه زلزله بزرگی را تجربه می کند. با وجود ۳۸ میلیون نفری که در کالیفرنیا زندگی کرده و به کار مشغول هستند، وقوع یک زلزله بزرگ می تواند خسارات غیرقابل پیش بینی و جبران ناپذیری را برای این شهر به ارمغان آورد. وجود صدها گسل در سراسر این ایالت که هر کدام از توان لرزه خیزی بالایی برخوردارند حاکی از آن است که تمامی بخش های کالیفرنیا تاکنون تجربه وقوع زلزله را داشته است و به نظر می رسد در آینده هم این موضوع را تجربه کند.

بر اساس مطالعات انجام شده شانس وقوع زلزله یی با قدرت بیش از ۵/۷ ریشتر در ۳۰ سال آینده در ایالت کالیفرنیا ۵۰درصد است. با وجود آنکه در کالیفرنیا برخی از مناطق و گسل ها از لرزه خیزی بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردارند اما ریسک وقوع زلزله در مقایسه با سایر بخش های کشور در این ایالت بیشتر است. گسل سن آندریاس در بخش مرکزی ایالت کالیفرنیا قرار دارد. اما بیشتر گسل های این منطقه در سطح زمین قرار ندارند بلکه یا در زیر اقیانوس و خط ساحلی واقع شده اند یا در زیر ساختمان ها و خیابان ها از دیده ها پنهان هستند. به همین دلیل مسوولان امر در این ایالت بر این عقیده اند که ساکنان کالیفرنیا هر کجا که هستند باید آماده باشند.

همانطور که اشاره شد احتمال وقوع زلزله های بزرگ در محل کار، منزل یا در زمان سفر به کالیفرنیا وجود دارد لذا برگزاری این مانور بزرگ زلزله فرصتی است تا نحوه حفاظت از خود را به روش «بنشینید، بخزید و پناه بگیرید (از سر و گردن خود با بازوان تان حفاظت کنید) و تا پایان زلزله در جای خود بمانید» را تمرین کرده و خود را برای رویارویی با این پدیده طبیعی آماده سازند. هدف اصلی اجرای این مانور، پیشگیری از تبدیل سانحه به فاجعه یی بزرگ است. در اطلاعیه های مختلف از همه شهروندان کالیفرنیایی در قالب افراد، خانواده ها، شاغلین، مدارس، نهادهای دولتی، گروه های اجتماعی و سازمان ها دعوت شده تا با ثبت نام در وب سایت ویژه مانور، در این مانور شرکت کنند.

● تاریخچه برگزاری مانور زلزله در ایالت کالیفرنیا

آغاز برگزاری مانور فرضی زلزله بزرگ کالیفرنیا به سال ۲۰۰۸ و به مانور زلزله بزرگ جنوب کالیفرنیا برمی گردد. این مانور با تلاش پژوهشگران و مدیران بحران با هدف افزایش اطلاع رسانی عمومی و ارتقای سطح آمادگی در برابر زلزله انجام گرفت و بر اساس سناریوی زلزله یی فرضی با قدرت ۸/۷ ریشتر بر اثر فعالیت گسل سن آندریاس طراحی شد.

این مانور که در ۱۳ نوامبر ۲۰۰۸ برگزار شد با شرکت ۴/۵ میلیون نفر از اهالی جنوب کالیفرنیا در آن زمان بزرگ ترین مانور زلزله در تاریخ ایالات متحده محسوب می شد. در این مانور روش حفاظت از خود در زلزله در ابعاد خانواده، مدرسه و سازمان ها تمرین شد. در سال ۲۰۰۹ دومین مانور زلزله به شکل سراسری و بطور همزمان در تاریخ ۱۵ اکتبر راس ساعت ۱۰:۱۵ با شرکت ۹/۶ میلیون نفر در سراسر کالیفرنیا برگزار شد. در این سال همچنین مانور بزرگ زلزله ساحل غربی نیوزیلند با هماهنگی مدارس محلی منطقه که در پروژه یی یکساله با عنوان «آمادگی در برابر زلزله» با وزارت دفاع شهری و مدیریت بحران نیوزیلند همکاری داشتند، برگزار شد. سومین مانور فرضی زلزله کالیفرنیا در تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۰ ساعت ۱۰:۲۱ دقیقه با شرکت ۹/۷ میلیون نفر در سراسر کالیفرنیا برگزار شد. شرکت کنندگان در این مانور با نحوه ایمن سازی فضاهای خود برای پیشگیری از جراحات و آسیب های ناشی از زلزله آشنا شدند. علاوه بر کالیفرنیا، این مانور بطور همزمان در نوادا و گوام نیز برگزار شد. در اوایل سال جاری و در سالگرد زلزله ۹ ریشتری منطقه کاسکادیا (سواحل شما کالیفرنیا، اورگان، واشنگتن و بریتیش کلمبیا) در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱، نخستین مانور بزرگ بریتیش کلمبیا در کانادا برگزار شد. چند ماه بعد در ۲۸ آوریل، نخستین مانور فرضی زلزله بخش مرکزی ایالات متحده با شرکت ۳ میلیون نفر و با هماهنگی ۱۰ ایالت از سوی کنسرسیوم زلزله ایالت های بخش مرکزی ایالات متحده برگزار شد.

مانور بعدی زلزله در کالیفرنیا بر اساس برنامه ریزی سالانه در سومین پنجشنبه ماه اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد. با توجه به این امر این مانور فرضی در سطح ایالتی در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱ مقارن ۲۸ مهرماه ۱۳۹۰ در ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه در کالیفرنیا برگزار خواهد شد. این مانور برای آموزش عمومی شهروندان در زمینه چگونگی آمادگی و حفاظت از خود در زمان وقوع زمین لرزه طراحی شده است. برای این مانور وب سایتی به آدرس http: //www. shakeout. org راه اندازی شده و ساکنان شهر کالیفرنیا می توانند از طریق ثبت نام در این وب سایت تمایل خود را برای شرکت در مانور اعلام کرده و اخبار مربوط به مانور را دریافت کنند.

● چرا شرکت در مانور؟

خطرات بالقوه لرزش زمین به موقعیت مکانی که هر فرد در آن قرار دارد، وابسته است. از آنجایی که کالیفرنیا نسبت به سایر قسمت های ایالات متحده از خطر بالاتری برای وقوع زلزله برخوردار است، مسوولان امر بر این عقیده اند که کالیفرنیا می تواند و باید برای زلزله آماده تر باشد تا با سرعت بیشتری خود را پس از زلزله بازسازی کند. مانور بزرگ زلزله فرضی کالیفرنیا با هدف کمک به مردم و سازمان ها برای آمادگی هر چه بیشتر برای مقابله با زلزله اصلی و تمرین چگونگی حفاظت از خود در زمان وقوع زلزله طراحی شده است. سناریوی زلزله فرضی در این مانور بر اساس پژوهش های زمین شناختی انجام شده در این ایالت روی گسل سن آندریاس طراحی شده است. اینکه چرا باید در مانور شرکت کنیم و روش «بنشینید، بخزید و پناه بگیرید (از سر و گردن خود با کمک بازوان تان محافظت کنید)، و تا پایان لرزش در پناهگاه خود باقی بمانید» را تمرین کنیم از این جهت حایز اهمیت است که در زمان وقوع زلزله شاید هر کس چند ثانیه برای حفاظت از خود در مقابل زلزله وقت داشته باشد یعنی پیش از آنکه بر اثر ضربه حاصل از زلزله بر زمین بیفتد یا چیزی به او اصابت کرده و مصدوم شود، بنابراین برای انجام عکس العمل و واکنش سریع باید هر از گاهی تمرین کرد. پس شما باید در این مانور شرکت کنید.

● چگونگی مشارکت مردمی و سازمان ها

برای شرکت افراد، سازمان ها، مدارس، گروه های اجتماعی مختلف در مانور بزرگ زلزله کالیفرنیا، راه های گوناگونی در نظر گرفته شده و ساکنان کالیفرنیا را به گروه های زیر تقسیم بندی کرده اند:

۱) افراد و خانواده ها

۲) مهدکودک ها و پیش دبستانی

۳) مدارس

۴) کالج ها و دانشگاه ها

۵) شهرداری ها (حکومت های محلی)

۶) حکومت های ایالتی

۷) حکومت های فدرال

۸) سازمان های خدماتی

۹) سازمان های مسوول آمادگی در سوانح

۱۰) گروه های اجتماعی و پیشاهنگی

۱۱) قبایل و اقوام

۱۲) تجار و بازرگانان

۱۳) مراکز بهداشتی و بیمارستان ها

۱۴) مراکز علمی و مهندسی

۱۵) موزه ها، کتابخانه ها و پارک ها

۱۶) سازمان های غیردولتی

۱۷) سازمان های خیریه و مذهبی

۱۸) بازنشستگان

۱۹) گروه های محله یی (محلات)

۲۰) رسانه های جمعی

در ذیل هر یک از گروه های فوق نکاتی به بازدیدکنندگان از سایت توصیه شده که خلاصه یی از آن در پی می آید: «کالیفرنیا باید پیش از وقوع زلزله بزرگ آتی خود را برای مقابله با آن آماده کند و نحوه حفاظت از خود در زمان بحران را تمرین کند. هدف اصلی مانور فرضی زلزله کمک به مردم و سازمان ها برای دستیابی به این مهم است.» همچنین پیشنهاد شده با انجام اقدامات زیر شرکت کنندگان برنامه مانور خود را طراحی کنند:

در سایت مانور ثبت نام کنید و پست الکترونیکی اخبار مانور و اطلاعات جدید در این مورد را دریافت کنید.

تا زمان برگزاری مانور به اینکه در صورت وقوع زلزله در منطقه شما چه اتفاقی خواهد افتاد فکر کنید و خود را برای رویارویی با این رخداد طبیعی آماده کنید. بدین ترتیب در صورت وقوع زلزله شما می توانید از خود محافظت کنید.

با سایرین درباره اینکه چه کارهایی تا به حال برای رویارویی با زلزله انجام داده اید، صحبت کنید و آنها را تشویق کنید تا به خیل عظیم شرکت کنندگان در مانور پیوسته و خود را آماده کنند.

فایل آژیر و دستورالعمل صوتی و تصویری مانور را از روی سایت بردارید تا در زمان مانور از آن استفاده کنید.

در روز مانور روش «بنشینید، بخزید و پناه بگیرید (با بازوان تان از سر و گردن خود محافظت کنید) و تا خاتمه لرزش ها در جای خود باقی بمانید» را تمرین کنید. بدین ترتیب که چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید، در زیر میز پناه بگیرید و با کمک بازوان تان از سر و گردن خود محافظت کنید، تا پایان مانور در محل خود باقی بمانید. انگار که زلزله واقعی در حال وقوع است (حداقل ۶۰ ثانیه در این حالت باقی بمانید). بااین تمرین در واقع در زمان وقوع زلزله می توانید به سرعت از خود محافظت کنید. نحوه عملکرد در زمان بحران در مکان های مختلف و برای گروه های مختلف از جمله برای ناتوانان جسمی و اشخاص دارای محدودیت های حرکتی روی سایت مانور قرار دارد.

هنگامی که در زیر میز قرار دارید یا هر کجای دیگری هستید به اطراف خود نگاه کنید و تصور کنید در صورت وقوع یک زلزله بزرگ چه اتفاقی خواهد افتاد. چه چیزهایی صدمه می بینند و می توانند به شما صدمه بزنند. زندگی چگونه خواهد بود و شما چه کاری می توانید پیش از وقوع یک زلزله واقعی انجام دهید تا خسارات و آسیب های آن کاهش یابد.

پس از خاتمه مانور کارهایی را که می توانید انجام دهید تمرین کنید.
نماد کاربر
montazer
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست ها : 606
تاريخ عضويت: چهارشنبه شهريور ماه 27, 1386 1:00 am
محل سکونت: شیراز
تشکر کرده: 37 بار
تشکر شده: 23 بار
امتياز: 17823

بازگشت به حوادث و بلایای طبیعی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان