تغذیه صحیح در ماه رمضان

تغذيه و سلامت ، ميوه ها و گياهان و روشهاي نگهداري از آنها ، خاصيت دارويي گياهان و ...

تغذیه صحیح در ماه رمضان

پستتوسط admina » سه شنبه مرداد ماه 11, 1390 7:43 pm

-


تغذیه صحیح در ماه رمضان

ماه مبارک رمضان ماه بازیابی خویشتن و دوری از گناه است. روزه گرفتن مسلمانان در این ماه علاوه بر بهره معنوی و تعالی روحی ،برکات جسمی فراوانی نیز برای آنها دارد. البته این مسئله منوط به پرهیز از بی برنامگی غذایی و استفاده از الگوی مناسب دراین راستا می باشد.یکی از مواردی که روزه داران عزیز باید نسبت به آن توجه داشته باشند پرهیز از پرخوری هنگام افطار و سحر است.پرخوری و بدخوری دلیل عمده بروز برخی عوارض جسمی در ماه رمضان می باشد.در این خصوص روزه داران باید بر روی غذای خود کنترلی کامل داشته باشند.

تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد.همچنین مصرف آب پس از افطار باید به میزان کافی صورت گیرد تا آب بدن تامین شود .

مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آنها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده نمود تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت که مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می شود.در خصوص نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف نمایند.

به عبارت دقیق تر باید دانست برنامه معین و مشخص سالیانه ای که اسلام تحت عنوان روزه و روزه داری برای پیروان خود جزء اهم وظایف و افضل فرایض قرار داده است برخلاف آنچه که ظاهر بینان از قضاوت های عامیانه خود یک عبادت صوری و یک رژیم ساده و عادی نتیجه می گیرند

برنامه ای است کاملامنظم و اصولی که از جهات مختلف برای تامین سلامت بشر مفید و ضروری است. روزه داری با آن اصول و روشی که در اسلام مطرح و به موازات سایر تعالیم اسلامی به معرض اجرا گذارده می شود نه تنها از نظر تامین سلامت جسمی حائز اهمیت است بلکه از نظر تامین سلامت روحی نیز قابل توجه بوده و در حقیقت برنامه روزه داری عبارت است از اجرای یک برنامه بهداشتی کامل از نظر بهداشت روانی و بهداشت جسمی.

در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی ما نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تاثیر زیادی ندشته باشد. ا لبته اگر فرد دچار اضافه وزن می باشد ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی برگردد.

باتوجه به ساعات طولانی ناشتا بودن، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد. غذاهای دیر هضم معمولا۸ ساعت در دستگاه گوارش می مانند در حالی که غذاهای با هضم سریع فقط ۳ تا ۴ ساعت در معده باقی می مانند.

غذاهای مصرفی می بایست در حالت تعادل با یکدیگر باشند و از همه گروه های غذایی مثل میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات و محصولات لبنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد.

غذاهای سرخ شده باید محدود شوند زیرا باعث عدم هضم، سوزش سر دل و اختلال در وزن می شوند. نیاز فوری بدن در هنگام افطار به دست آوردن یک منبع انرژی به شکل گلوکز(قند خون) برای هر سلول زنده بخصوص سلول های مغز و اعصاب است. خرما و آب میوه منابع خوب قند هستند، لذا هنگام افطار مصرف خرما، آب میوه ، سوپ سبزیجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن توصیه می شود.

بنابر این باید با تغذیه ای مناسب در ماه مبارک رمضان،بدن را از عوارض و تبعات ناشی از پرخوری یا کم خوریهای غذایی حفظ نمود و نسبت به تامین مواد مغذی بدن در طول ماه مبارک توجه داشت.در این خصوص باید هنگام افطار از آغاز کردن تغذیه با آب سرد،نوشابه و مانند اینها جدا خودداری کرد.


[align=center]
[/align]

در این خصوص باید به جای آب سرد کمی آب گرم یا چای میل کرد.خوردن مواد غذایی پر فیبر از جمله سبزیجات و میوه ها هنگام سحر باعث می شود روزه داران در طول روز کمتر احساس تشنگی کنند. با توجه به اینکه ساعات روزه داری ماه رمضان امسال در مقایسه با سال های گذشته بیشتر است ممکن است افراد تصور کنند خوردن آب زیاد در سحری موجب جلوگیری از تشنگی آنان در طول روز شود، اما این تصور اشتباه است.

در ماه مبارک رمضان باید در مصرف شیرینی جات نیز نهایت دقت و کنترل ممکن را اعمال نمود. توصیه می شود به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود.افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت .

بسیاری از افراد طی این ماه به لحاظ تغذیه دچار بد خوری و یا پُرخوری شده و در تغذیه افراط می کنند به گونه ای که ممکن است، حتی وزن فردی کاهش یافته، اما میزان چربی خونش افزایش یابد، بنابراین علت اصلی این مشکلات افراط در مصرف شیرینی جات است چون شیرینی جات، مواد قندی و چربی ها، به راحتی سلامت مصرف کنندگان را با خطر مواجه می کند.


بنابراین باید از مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ کرده به شدت خودداری کرد، چون برخلاف آنچه که مردم گمان می کنند که طی ماه رمضان به واسطه روزه گرفتن وزن افراد کم می گردد و همچنین افرادی که دچار چربی خون بالا هستند ،چربی خون آنها کاهش می یابد، در بسیاری از موارد مشاهده شده که پس از ماه رمضان نه تنها باعث کاهش وزن نشده، بلکه موجب افزایش وزن و چربی هم می شود.

باید دانست که با استفاده از سه وعده غذایی سحر، افطار و شام، تحرک کافی، مصرف سبزیجات خام و میوه تازه می توان از عوارض گوارشی نظیر یبوست و ریفلاکس و اضافه وزن در پایان ماه مبارک رمضان جلوگیری کرد.همچنین حذف وعده های غذایی اصلی که منجر به پرخوری در وعده بعد می شود و استفاده از شیرینی و تنقلات زیاد و آب و مایعات مکرر در برخی از افراد باعث بروز سوزش سردل و ریفلاکس (بازگشت اسید معده به مری و دهان) می شود.

با استفاده مناسب از سبزیجات خام و پخته و میوه های تازه و میوه های خیسانده شده در آب مانند انجیر و آلو می توان از عوارضی مانند یبوست جلوگیری کرد.مصرف روغن زیتون در سالاد، آب کافی، چای کمرنگ و نانهای سبوس دار نقش بسزایی در تغذیه مناسب روزه داران دارد.
نجاتگر :: نگاهی متفاوت به امداد و نجات

Admin-A
نماد کاربر
admina
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست ها : 119
تاريخ عضويت: پنج شنبه شهريور ماه 21, 1386 1:00 am
تشکر کرده: 19 بار
تشکر شده: 8 بار
امتياز: 6522

بازگشت به غذا ، ميوه و گياهان

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان