18 اردیبهشت روز جهانی تالاسمی

خواهشمند است كليه مباحث مربوط به بيماري ها ، راههاي انتقال و درمان را در اين بخش وارد كنيد.

18 اردیبهشت روز جهانی تالاسمی

پستتوسط yas » جمعه آذر ماه 23, 1386 12:25 pm

تالاسمي يك واژه يوناني است كه از دو كلمه تالاسا Thalassa به معني دريا و امي Emia به معني خون گرفته شده است و به آن آنمي مديترانه‌اي يا آنمي كولي و در فارسي كم خوني مي‌گويند.

تالاسمي يك بيماري همولتيك مادرزادي است كه طبق قوانين مندل به ارث مي‌رسد . اولين بار يك دانشمند آمريكايي به نام دكتر كولي در سال ‌١٩٢٥ آن را شناخت و به ديگران معرفي كرد. اين بيماري به صورت شديد (ماژور) و خفيف (مينور) ظاهر مي‌شود. اگر هر دو والدين داراي ژن معيوب باشند به صورت شديد يعني ماژور (Major) و اگر يكي از والدين فقط ژن معيوب داشته باشد به صورت خفيف يعني مينور (Minor) ظاهر مي‌شود.

[align=center][/align]

علائم و عوارضي كه تالاسمي در بيماران ايجاد مي‌كند در نوع ماژور تالاسمي (كم خوني شديد) هموگلوبين خون غيرطبيعي به نام F يا جنيني افزايش يافته و هموگلوبين قرمز خون كاهش پيدا مي‌كند، كودكي كه اين بيماري را در خود دارد كم خون است و اين كم خوني باعث بزرگ شدن طحال و كبد و تغيير قيافه ظاهري او مي‌شود. بنابراين به علت پايين آمدن مداوم خون، بيمار مجبور است مدام خون تزريق كند و در اثر تزريق خون كه داراي مقدار زيادي آهن است و در اثر خود بيماري كه باعث شكسته شدن هموگلوبين (گلبولهاي قرمز) و آزاد شدن آهن مي‌شود، ميزان آهن خون افزايش يافته و در بافت‌هاي عمده بدن چون؛ قلب، كبد، طحال و ... رسوب مي‌كند و سبب ايجاد مشكلات ديگري مي‌شود كه تنها به كمك آمپول دسفرال مي‌توان از تجمع آهن جلوگيري كرد.

تالاسمي در ايران نيز حضور دارد و در حدود سي هزار نفر اين بيماري را در خود دارند و هر سال به اين تعداد نيز اضافه مي‌شوند. كساني كه در ايران تالاسمي با خود دارند به چهار گروه تقسيم مي شوند. گروه اول مبتلاياني كه دسترسي به امكانات پزشكي و درماني ندارند و از درمان صحيح يعني تزريق خون و دسفرال محروم مي‌باشند. گروه دوم بيماراني كه به موقع بيماريشان تشخيص داده مي‌شود و خون تزريق مي‌نمايند؛ اما از دسفرال و ساير اقدامات درماني استفاده نمي‌كنند. گروه سوم كساني كه بيماريشان به موقع تشخيص داده مي‌شود، تزريق مناسب خون همراه با روش‌هاي جانبي را به موقع دريافت مي‌دارند و طول عمري قابل ملاحظه خواهند داشت. گروه چهارم بيماراني كه دسترسي به پيوند مغز استخوان داشته‌اند، احتمال بهبودي آنان تا حدود زيادي ميسر مي‌باشد.

اميد است با اتكا به خداوند تبارك و تعالي در آينده نه چندان دور در اثر پيشرفت هاي علمي، تالاسمي هم مانند بيماري هاي شايع دوران گدشته ريشه كن شود. كنترل و درمان بيماري مهم ترين را درمان تالاسمي، تزريق مداوم و به موقع خون از رشد استخوان هاي صورت جلوگيري مي شود. اگر تالاسمي طبق روال طبيعي كنترل و درمان شود، بيماران مي توانند مثل هر انسان ديگري سال هاي سال زندگي كنند. امروز تعداد زيادي از بيماران تلاسمي ازدواج كرده و داراي فرزند سالم هستند.

همزمان با "روز جهاني تالاسمي" هشتم مي (‪۱۸‬ارديبهشت) انجمن تالاسمي ايران با هدف اطلاع رساني بيشتر در خصوص تالاسمي، مراسم ويژه‌اي برگزار مي‌كند.

"افقهاي آينده حمايت از بيماران تالاسمي در ايران"، "برنامه‌هاي جديد معاونت دارو و غذا وزارت بهداشت در زمينه بيماران تالاسمي" و "افقهاي جديد انتقال خون و ترزيق خون به بيماران تالاسمي " از جمله مهمترين برنامههاي اين مراسم يك روزه عنوان شده است.

منبع: پايگاه جامع اطلاع رساني پزشكان ايران http://www.irteb.com/

در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط yas در دوشنبه ارديبهشت ماه 16, 1387 4:38 am .
الهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ياوران مهدي (عج)
http://pemamsajad.parsiblog.com
نماد کاربر
yas
همکار سايت
همکار سايت
 
پست ها : 128
تاريخ عضويت: يکشنبه مهر ماه 28, 1386 12:00 am
تشکر کرده: 3 بار
تشکر شده: 5 بار
امتياز: 636

بازگشت به بيماري ها

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان