پنجمين زلزله قدرتمند تاريخ ، ژاپن را فلج کرد

آشنایی با حوادث و بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله ، طوفان وآموزش های مربوط به مقابله با آن

پنجمين زلزله قدرتمند تاريخ ، ژاپن را فلج کرد

پستتوسط montazer » شنبه اسفند ماه 21, 1389 9:56 am

.

[align=center]پنجمين زلزله قدرتمند تاريخ، آماده‌ترين كشور دنيا در برابر زلزله را فلج كرد[/align]

آماده‌ترين كشور جهان براي رويارويي با زلزله با پنجمين زلزله قدرتمند ثبت شده در تاريخ و سونامي ناشي از آن فلج شده است و در نبرد كلاسيك انسان با طبيعت بار ديگر طبيعت پيروز شد.

صدها نفر در ژاپن كشته شده‌اند. يكي از پيشرفته‌ترين كشورهاي دنيا از لحاظ تكنولوژي و آماده‌ترين آنها در برابر زلزله با زمين لرزه قدرتمند 8.9 ريشتري فلج شده است.

اين پنجمين زمين لرزه قدرتمند دنيا از سال 1900 تاكنون و قدرتمندترين زمين لرزه رخ داده در ژاپن است اما مرگبارترين آنها نيست.

دنيس ميلتي از زمين شناسان كاليفرنيايي مي‌گويد: هر كاري هم بكنيم در هر صورت كاملاً در امان نخواهيم بود. طبيعت هميشه مي‌تواند چيزي بسيار فراتر از آنچه كه انتظارش را داريم بر ما تحميل كند.

به دليل سيستم هشدار سريعي كه وجود داشت اين زلزله مانند موارد گذشته در سطح جهان چندان مرگبار نبود. بسياري از ساختمان‌ها در برابر آن مقاومت كردند. اين زلزله 700 برابر قويتر از زمين لرزه سال گذشته هائيتي بود اما به نظر مي‌رسد تلفات جاني آن بسيار كمتر از 220 هزار نفري باشد كه در منطقه كارائيب كشته شدند.

[align=center][/align]

زمين لرزه روز جمعه ژاپن در 130 كيلومتري شرق سواحل ژاپن باعث ايجاد شكافي با 300 كيلومتر طول و 150 كيلومتر عرض در بستر دريا شده است. سونامي ناشي از آن در كاليفرنيا و اورگون حفاظها را نابود و قايق‌ها را واژگون كرد.

به نوشته آسوشيتدپرس كارشناسان زلزله در آمريكا مي‌گويند ژاپن قويترين استانداردهاي ساختمان سازي در جهان براي مبارزه با زلزله را دارد.

اين كشور مرتب تمرين كرده و خود را براي اين مواقع آماده مي‌كند. بر خلاف آمريكا ژاپن داراي يك سيستم گران قيمت هشدار زلزله است كه به مردم اين كشور چند ثانيه طلايي فرصت مي‌دهد تا زنده بمانند. با اين وجود باز هم نتيجه ويرانگر بوده است.

برايان آتواتر از دانشمندان مركز زمين شناسي آمريكا گفت: انرژي توليد شده توسط اين زمين لرزه برابر با يك ماه انرژي مصرفي در آمريكاست.

قدرت زمين لرزه آنچنان بوده است كه جزيره هونوشو را 2 متر به سمت شرق حركت داده است و بر اساس اعلام ناسا چرخش كره زمين را 6/1 ميكرو ثانيه سريعتر كرده است.

يكي از شاهدان عيني در توكيو كه براي اجلاسي در مورد سونامي به اين كشور رفته بود مي‌گويد لرزه پس از لرزش اوليه حدود 5 دقيقه به طول انجاميد.

ژاپن به گفته ميلتي داراي فرهنگ زلزله است و هميشه به سرعت خود را براي زمين لرزه بعدي آماده مي‌كند. اما اين زمين لرزه صدها مايل در شمال منطقه‌اي بود كه ژاپن انتظار داشت. اين منطقه از ژاپن 1100 سال بود كه زلزله‌اي اين چنيني را شاهد نبوده است.

زمين لرزه در محل تقاطع صفحه آمريكاي شمالي و اقيانوس آرام در نقطه‌اي در شمال غرب كمربند زلزله‌اي جهان رخ داده است.

قويترين زمين لرزه ژاپن در تاريخ معاصر زمين لرزه 8.3 ريشتري سال 1923 در كانتو بود كه منجر به كشته شدن 143 هزار نفر شد. زلزله 7.2 ريشتري سال 1995 كوبه هم 6400 را به كام مرگ كشاند.



با تلخیص از فارس
پایگاه اینترنتی نجاتگر :: مدرسه الکترونیکی آموزشهای امداد و نجات
نماد کاربر
montazer
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست ها : 606
تاريخ عضويت: چهارشنبه شهريور ماه 27, 1386 1:00 am
محل سکونت: شیراز
تشکر کرده: 37 بار
تشکر شده: 23 بار
امتياز: 17823

ميليون‌ها ژاپني بدون دسترسي به آب آشاميدني و برق

پستتوسط montazer » يکشنبه اسفند ماه 22, 1389 11:15 am

.

[align=center]ميليون‌ها ژاپني بدون دسترسي به آب آشاميدني و برق
[/align]

2 روز پس از زمين لرزه قدرتمند و سونامي كه شمال شرق ژاپن را در هم كوبيد و دست كم منجر به كشته شدن هزار نفر شد ، ميليونها نفر در اين كشور بدون آب آشاميدني و برق هستند و فقط رشته فرنگي و برنج آنها را زنده نگه داشته است.


به گزارش فارس، اگر چه دولت تعداد سربازاني كه در امر امدادرساني شركت دارند را به 100 هزار نفر افزايش داده است اما به نظر مي‌رسد كه اين حادثه سه‌گانه همه چيز را تحت تأثير قرار داده باشد.

زلزله و سونامي روز جمعه به دو نيروگاه اتمي ساحلي ژاپن آسيب رساند و احتمال دارد كه دست كم يكي از آنها با ذوب مواد راديو اكتيو روبه‌رو شود. به گفته مقام‌ها دست كم هزار نفر كشته شده‌اند كه از جمله آنها 200 جسد پيدا شده در روز يكشنبه در ساحل بوده‌اند از سرنوشت 678 تن هم اطلاعي در دست نيست.

به نوشته آسوشيتدپرس، تيم‌هاي امدادي صدها كيلومتر از سواحل را براي يافتن گمشدگان آغاز كرده‌اند و هزاران بازمانده گرسنه اين فاجعه در مراكز اضطراري به امدادرسانان دسترسي ندارند. دستكم از زمان زلزله 1.4 ميليون خانه دسترسي به آب آشاميدني را از دست داده و 2.5 ميليون خانه نيز برق ندارند.

مناطق بزرگي از اين كشور در محاصره آب قرار داشته و قابل دسترسي نيستند. پمپ بنزين‌ها بسته هستند و مردم براي خودروهايشان به دنبال گازوئيل هستند. شبكه NHK ژاپن اعلام كرده حدود 380 هزار نفر به اردوگاه‌هاي اضطراري كه برق ندارند، منتقل شده‌اند
پایگاه اینترنتی نجاتگر :: مدرسه الکترونیکی آموزشهای امداد و نجات
نماد کاربر
montazer
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست ها : 606
تاريخ عضويت: چهارشنبه شهريور ماه 27, 1386 1:00 am
محل سکونت: شیراز
تشکر کرده: 37 بار
تشکر شده: 23 بار
امتياز: 17823


بازگشت به حوادث و بلایای طبیعی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان