کمک هاي اوليه در برق گرفتگي

از شما امدادگران، بسیجیان و دوستان گرامی تقاضا می شود کلیه مباحث مربوط به آموزش های امداد و کمک های اولیه را در این قسمت قرار دهید.

کمک هاي اوليه در برق گرفتگي

پستتوسط montazer » چهارشنبه مهر ماه 29, 1388 6:32 pm

.
[align=center]کمک هاي اوليه در برق گرفتگي[/align]

در برخورد با فرد برق گرفته ابتدا بايد اطمينان حاصل کنيد که برق قطع شده و مصدوم به منبع جريان متصل نيست . تعداد تنفس و ضربان قلب فرد مصدوم را کنترل کنيد و در صورت لزوم ، احياي قلبي تنفسي را انجام دهيد ؛ و اما بعد :

ـ از تماس با بدن شخص برق گرفته و يا البسه اش ، به خصوص در نقاط مرطوب ، خودداري کنيد .
ـ در صورت امکان جهت احتياط بيشتر بهتر است هنگام جدا کردن شخص از سيم و يا هر وسيله برقي ديگر ، روي وسيله اي عايق و خشک بايستيد ، اگر شخص به سيم راديو ، تلويزيون و اتو چسبيده باشد ، مي توان پريز را بيرون کشيد .
ـ پس از قطع برق و جدا کردن بيمار از سيم يا وسيله ي برقي ، در صورت قطع تنفس ، بايد به وي تنفس مصنوعي داده و اگر لازم باشد ، اين عمل براي ساعت ها ادامه يابد تا تنفس عادي به بيمار بازگردد .

[align=center][/align]

ـ اگر آثار پريدگي رنگ ، اختلال نبض ، نامنظم شدن تنفس ، به هم خوردن دندان ها ، سرد شدن بدن و بي هوشي ديديد ، اينها مي تواند علايم شوک باشد . لذا بايد فوراً مصدوم را توسط آمبولانس به بيمارستان انتقال داده و در حين اين عمل ، وي را به پشت بخوابانيد ؛ به نحوي که سرش پايين تر از بدن قرار گيرد و پاها حداقل 30 سانتي متر بالاتر از سر قرار داشته باشد .
ـ بدن مصدوم را بايد به وسيله ي کيسه آب گرم ، پتو يا لباس ، گرم نگه داشت و البسه تنگ را در اطراف گردن ، سينه و کمر شل کرد . هواي تازه نيز بايد به قدر کافي به بيمار رسانده شود .
ـ سوختگي ناشي از جريان برق بايد سريعاً پانسمان شود . در هر صورت رساندن شخص آسيب ديده به بيمارستان و يا در صورت امکان ، احضار پزشک به محل حادثه جهت معاينه وي ضروري است .
ـ توجه کنيد در فرد دچار برق گرفتگي احتمال آسيب مهره هاي گردني و متعاقباً فلج اندام ها بسيار زياد است ؛ پس در حمل و نقل مصدوم تلاش کنيد هيچ گونه حرکتي به سر و گردن وي داده نشود .

پایگاه اینترنتی نجاتگر :: مدرسه الکترونیکی آموزشهای امداد و نجات
نماد کاربر
montazer
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست ها : 606
تاريخ عضويت: چهارشنبه شهريور ماه 27, 1386 1:00 am
محل سکونت: شیراز
تشکر کرده: 37 بار
تشکر شده: 23 بار
امتياز: 17823

بازگشت به آموزش کمک های اولیه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان