آشنایی با ادویه و چاشنیها

تغذيه و سلامت ، ميوه ها و گياهان و روشهاي نگهداري از آنها ، خاصيت دارويي گياهان و ...

آشنایی با ادویه و چاشنیها

پستتوسط montazer » يکشنبه خرداد ماه 10, 1388 3:25 pm

.
سلام بهاری خدمت دوستان و همراهان خوب نجاتگر
در این بخش سعی می کنیم تا با جمع آوری اطلاعات مفیدی از کتاب ها و اینترنت ، شما را با خواص انواع ادویه جات و چاشنی ها آشنا کنیم  :twisted:   :wink:



[align=center]آشنایی با چاشنی ها و ادویه جات ( قسمت 1)[/align]
1 - زنجبیل :

زنجبیل در اصل، یک گیاه چینی- هندی است؛ به گونه ای که از 4000 سال پیش در این کشورها از آن در پخت و پز غذا استفاده می شده است. از آنجا که مردم علاقه وافری به طعم تند و بوی معطر زنجبیل داشته و علاوه بر این، چون این گیاه دارای نوعی خاصیت گرمازایی بوده و در درمان معده درد نیز کابرد داشته است، کاشفان و جهانگردان درسرتاسر نقاط گرمسیری آن را کشت داده اند و از این طریق به گسترش نواحی کشت آن کمک کرده اند.

ریشه این گیاه در درمان سرگیجه، تعریق، تهوع و استفراغ ناشی از دریازدگی موثر است. همچنین این گیاه گلو درد، سردرد، برخی از انوع دردهای دوره قاعدگی، آرتریت، تب، درد ناشی از انواع سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می کند.

نحوه مصرف فرآورده های زنجبیل به سلیقه شخصی فرد، بستگی دارد.  اما به هر حال، نباید روزانه بیشتر از 2 تا 4 گرم زنجبیل مصرف کنید؛ چرا که علاوه بر میزان زنجبیلی که مصرف می کنید، ممکن است مقداری از این ماده را نیز از طریق برنامه غذایی (یعنی از موادی نظیر نان زنجبیلی، مواد غذایی مخلوط و سرخ شده با زنجبیل و ...) دریافت کنید. اگر زنجبیل تازه مصرف می کنید، حتما مقدار مصرفی را وزن کنید تا تقریبا دریابید که چه حدی از آن معادل 2 تا 4 گرم است.

زنجبیل گیاهی بی خطر و وسیع الطیف است. با این وجود، برای رعایت اصول ایمنی و سلامتی، هرگز نباید بیش از میزان معمولی آن مصرف گردد. زنجبیلی که بعنوان بخشی از برنامه غذایی فرد مصرف می شود، بی خطر است.

اما اگر از سنگ صفرا رنج می برید، از مصرف زنجبیل پرهیز کنید. هرچند که مصرف زنجبیل معمولا فاقد عوارض جانبی است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند سبب گرمازدگی جزئی گردد.

اگر از داروهای تهیه شده از سیر یا داروهای ضد انعقاد نظیر وارفارین یا داروهای مربوط به درمان دیابت مصرف می کنید و قصد دارید تا به منظور پیشگیری از بیماری مسافرت، سرگیجه، میگرن، گرفتگی های رحم و یا ورم مفاصل، از زنجبیل استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. هرچند تاکنون هیچ مطالعه ای، تداخل این گیاه دارویی را با سایر داروها نشان نداده است، ولی این خطر وجود دارد که زنجبیل، اثرات برخی از این داروها را خنثی و یا تشدید کند.پژوهشگران موسسه طعام اسرار با تحقیقاتی که انجام داده اند، زنجبیل دم کرده را به عنوان درمانی قاطع برای کهیرهای جغرافیایی اعلام کرده اند.

همچنین مشخص شده است تمامی افرادی که از بیماری آرتریت روماتوئید رنج می برند، چنانچه زنجبیل را به صورت دم کرده روزی سه بار میل کنند، بزودی شاهد کاهش دردهای خود خواهند بود.

اگر پودر زنجبیل را با کمی عسل بر روی محل درد مالیده و تا 4 ساعت بگذارند باقی بماند، به یقین خواهند فهمید که با چه معجزه ای روبرو هستند. با تحقیقات انجام شده توسط این گروه مشخص شده است که در درون زنجبیل ماده ای که تسکین دهنده درد باشد، وجود ندارد. از این رو، محققین موسسه با کمی تردید اعلام کرده اند که زنجبیل و عسل، دارای قدرت متمرکز سازی انرژی ناشناخته کیهانی بر روی نقطه درد بوده و مانند ذره بینی است که با تمرکز نور خورشید، قدرت آتش سوزی را فراهم می آورد.

درهر حال، آنچه که مسلم است آن است که این کار هیچ گونه خطری برای مصرف کننده به همراه ندارد.

[align=left]منبع : کتاب خواص چاشنی ها[/align]

پایگاه اینترنتی نجاتگر :: مدرسه الکترونیکی آموزشهای امداد و نجات
نماد کاربر
montazer
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست ها : 606
تاريخ عضويت: چهارشنبه شهريور ماه 27, 1386 1:00 am
محل سکونت: شیراز
تشکر کرده: 37 بار
تشکر شده: 23 بار
امتياز: 17823

دارچين

پستتوسط montazer » پنج شنبه خرداد ماه 21, 1388 2:12 pm

.
[align=center]آشنایی با چاشنی ها و ادویه جات ( قسمت 2)[/align]
دارچين

دارچين سيلان درختچه اي است از نظر بلندي متوسط هميشه سبز كه قسمت دروني پوست شاخه هاي جوان ان دارچين  مرغوب تجارتي معروف به دارچين سيلان است .در سيلان و هند ارتفاع ايت درختچه  ممكن است تا 12-10  متر برسد.

ولي عملا چون به طريق شاخه زاد پروزش داده مي شود ارتفاع خيلي كمتري دارد ،برگهاي آن به رنگ  سبز تيره شفاف  در سطح فوقاني و سبز روشن در سطح تحتاني ،بسيار معطر ،دراز به طول 15-10 سانتي متر و  نوك تيز هستند.گل ان كوچك زرد  تقريبا نامرئي  است.ميوه آن كوچك تخم مرغي به رنگ ارغواني تيره به طول 2-1 سانتي متر و داراي يك دانه مي باشد.اين درختچه در سيلان و  هند در مناطقي  كه بارندگي ساليانه  در حدود 2-5/1 متر باشد مي رويد.

مرغوبترين نوع دراچين سيلان ار دارچين شيرين يا دارچين عسلي مي نامند.تكثير  اين درختچه از طريق كاشت بذر  و يا از طريق كاشت قلمه آن است .پس از 3-2 سال درخت جوان را قطع مي كنند تا شاخه هاي  زياد بدهد و به صورت شاخه زا در آيد و 3-2 سال بعد پوست شاخه هاي جديد راكنده به صورت لوله دارچين در بازار  عرضه مي كنند.

دارچين سايگون يا دارچين چين  در ويتنام و هيمالياي شرقي و قسمتي از چين مي رويد.درخت ان كمي بلندتر  ،پوست آن ضخيم تر ،برگها دازتر و ميوه آن كوچكتر از دارچين سيلان است.كاشت بهره برداري ان نظير كاشت و بهره برداري دارچين سيلان مي باشد.و تنها اختلاف اين است كه در مورد دارچين سايگون معمول است از پوست شاخه هاي جوان و از پوست تنه درخت نيز  كه ناصاف است  از هر دو استفاده و شابد 15-10 سال لازم است تا بهره برداري آغاز شود.

تركيبات شيميايي

از نظر تركيبات شيميايي و مواد عامله طبق بررسي هاي دانشمندان شيمي و دارويي در داچين سيلان اسانس روغني فرار قابل ملاحظه اي وجود دارد.بررسي هاي آزمايشگاهي نشان مي دهد كه در پوست خشك ساقه هاي كوچك و جوان درخت در حدود 71/0-35/0 درصد اسانس يافت مي شود كه شامل 76-48 درصد از آلدئيد ها مي باشد.بررسي ديگري نشان مي دهد كه داراي 2 درصد اسانس است كه شامل 90-70 درصد ماده اوژنول (اسانس ميخك)است.

بررسي ديگري نشان مي دهد كه پوست شاخه ها در حدود 1-5/0 درصد اسانس دارد و برگهاي سبز درخت در خدود 1 درصد اسانس دارد.مطالعه ديگري نشان مي دهد كه اسانس دارچين از نظر ماده اوژنول اسانس ميخك است و در هر دو  در حدود 90-70درصد اوژنول وجود دارد.

در پوست ريشه دارچين در حدود 3 درصد اسانس يافت مي شود كه البته با اسانس پوست و شاخه ها و برگها متفاوت است. دارچين سيلان منتهي ضعيفتر از ان است نيز داراي  اسانس مي باشد.در هر دو گونه فوق  علاوه بر اسانس مواد ديگري نظيرتانن نيز يافت مي شود.[G.I.M.P]

در گزارش مطالعات ديگر جديدي در مورد  تركيبات شيميايي چنين آمده است كه اسانس گونه سيلان داراي سيناميك آلدئيد،هايدروسيناميكآلدئيد،بنز آلدئيد و كومينيك آلدئيد،نوني ليك آلدئيد،اوژنول،كاريوفيلن،آل-فلاندرين،پي سيمن،پينن،ميتل-ان-آميل كنوتو آل-لينالول مي باشد.

در مورد تركيبات شيميايي دارچين سايگون آمده است كه داراي سيناميك آدئيد ،سيناميل استات ،فنيل پروپيل استات و تانن مي باشد.

خواص و كاربرد

دارچين سيلان: در هند و چين از پوست شاخه ها و اسانس  آن به عنوان محرك هاضمه،محرك تنفس و محرك جريان خون استفاده مي شود.در شبه جزيره مالايا مصارف  وسيع  وسيع دارويي دارد. اسانس ان خاصيت جرم كشي قوي دارد ولي نظر  به اثر تحريكي آن كمتر براي ميكروب كشي به كار مي رود.دارچين در دور زياد به عنوان  مواد مخدر سمي مورد توجه است.[كوئي زمبيگ و   نادكارني]

دارچين سايگون: بيشتر مصرف ادويه دارد تا مصرف دارويي ،اين دارچين تند و گزنده وتونيك  خاصي براي كليه مي باشد.براي سرما زدگي پا و دست و دل درد و شاش بند تجويز مي شود،ولي در مورد زنان حامله توصيه نمي گردد[چونگ يائوچي].

شاخه هاي كوچك تازه ان نيز  اغلب قطع و قطعه قطعه شده در آفتاب خشك مي شود،اين قطعات با 100-30 سانتي متر طول به بازار عرضه مي شود.دارويي گرم كننده با طعمي كمي شيرين و براي تسريع جريان خون تجويز مي شود.به علاوه به عنوان تب بر در موارد سرما خوردگي و كاهش درد مفاصل  و كمر توصيه مي گردد[چونگ يائوچي].

به طور كلي در كتب طب سنتي خاور دور ،دارچين به عنوان بادكن ،مقوي  معده ،قابض،تونيك،محرك و آرام بخش و دارويي براي ناراحتي هاي پس از زايمان تجويز مي شده است[استوارت].‌[روا]مي گويد كه به طور كلي دارچين يك محرك عمومي است كه جريان خون را تسريع و تنفس را تحريك مي كند و موجب افزايش اغلب ترشحات بدن و تحريك عاضمه مي گردد.از سرشاخه هاي جوان آن  هب عنوان قاعده آور و معرق استفاده مي شود.در هند و چين از اين دارو به عنوان يكي از اجزا در تهيه داروهاي مركب ضد اسهال،صفرابر و تب بر به كار مي رود و براي معالجه اسهال و يرقان و مالارياي مزمن كه موجب بزرگي طحال شده مفيد است معالجه اسهال و يرقان و مالارياي مزمن كه موجب بزرگي طحال شده مفيد است[مي نات].[بركيل] معتقد است كه اين دارچين به عنوان  جزئي از اجزاي داروهاي مركب براي سرفه و ناراحتي  سينه مصرف مي شود.

دارچين از نظر طبيعت زنبق نظر حكماي طب سنتي ايران و هند گرم و خشك است ونيروي دارويي ان تا 15 سال باقي مي ماند.از نظر خواص معتقدند كه بسيار  لطيف كننده و باز كننده گرفتگي هاي و انسداد مجاري و فرح اور است.عفونت اخلاط را رفع مي كند و ترياق سموم حيواني ،نباتي،و معدني است و نيروبخش و مقوي است و براي خفقان،وسواس،وحشت،و جنون و تقويت معده و كبد و رفع بد بويي دهان ،قطع سرفه هاي رطوبي،تنگي نفس،رفع خشونت صدا و آواز كه بلغم غليظ باشد،پاكم كردن سينه و حنجره،باز كردن گرفتگي هاي كبد ،رفع استسقا و ضد عفوني زخمها بسيار مفيد است.استعمال آن به صورت خوردن در شربتها  ومصرف گردو به صورت روغن و ضماد و يا شياف و ماليدن به اعضا به صور مختلف امكان دارد.ماليدن روغن آن به پلك چشم مفيد است.خوردن دم كرده ان با سركه و مصطكي براي سكسكه رسوبي نافع است.ضماد ان براي رعشه و رفع تبو لرزهاي بلغمي و سوداوي و دانه بواسير و تسكين درد ان و عقرب زدگي مفيد است.

اگر ان را در دهان  جويده برقضيب بمالند موجب التذاذ جماع باشددر گرم مزاجان ايجاد سردرد مي كند و براي مثانه مضرر است  واز اين نظر بايد با كتيرا خورده شود،مقدار خوراك آن از 20-8 گرم مي باشد.روغن آن بسيار گرم و خيلي خشك است و براي سنگيني و سردرد  ودردهاي رحمي چه از طريق خوردن ان و چه با ماليدن نافع است.قطره ان در گوش براي رفع سنگيني گوش و خوردن آن براي تقويت هاضمه ،تحيلي نفخ،گاز معده،رفع يرقان و بواسير مفيد است.

تهيه گرد دارچيني :
دارچين سيلان را به مقدار مورد نظر گرفته و نيم كوب كرده،در گرم خانه 40 درجه سانتي گراد بخشكانند و نرم ساييده از الك بيرون كنند وبايد ان را آنقدر بسايند كه در نخاله باقي مانده،جز ماده خشبي بي طعم چيز ديگري نباشد.اين گرد از ادويه براي مصرف در غذا مي باشد و از عوامل محرك و مقوي معده است.

مقدار خوراك آن از 5-5/0 گرم است.


عرق دارچيني:  
دارچين سيلان ررا به مقدار مورد نظر گرفته با آب كافي ،ابتدا دارچين را نيم كوب كرده مدت 12 ساعت در آب بخيسانند و بعد از تقطير كنند تا از هر جز دارچين را كه مصرف شده در چهار جز مقطر به دست آيد و براي گرفتن اسانس  روغني فرار آن بهتر است كه مايع تقطير شده را در شيشه لوله دار جمع كنند كه در انتهاي لوله باريك اسانس جمع شود.

عرق دارچين  را به مقدار 120-60 گرم در پوسيونهاي محرك داخل مي نمايند.مقدار خوراك از اسنس آن 12-1 قطره است كه در پوسيونهاي ريخته شود.

شربت دارچين:عرق دارچين 10 واحد،قند سفيد 180واحد،قند را در عرق به حالت سردي حل كنند وبا كاغذ صاف  نمايند و اين شربت را مانند محركها و مقوي هاي معده به مقدار 60-15 گرم در پوسيونها و يا يك شربتسرد حل كرده مي خورند.

جوشانده دارچين:
دارچين سيلان 8 گرم،آب 1000گرم،مطابق معمول جوشانده تهيه شود.


پایگاه اینترنتی نجاتگر :: مدرسه الکترونیکی آموزشهای امداد و نجات
نماد کاربر
montazer
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست ها : 606
تاريخ عضويت: چهارشنبه شهريور ماه 27, 1386 1:00 am
محل سکونت: شیراز
تشکر کرده: 37 بار
تشکر شده: 23 بار
امتياز: 17823

زعفران

پستتوسط montazer » يکشنبه تير ماه 21, 1388 10:11 am

[align=center]آشنایی با چاشنی ها و ادویه جات ( قسمت 3)[/align]
زعفران


طلاي سرخ : زعفران با نام علمي  crodcus stativus  ،گياهي است چند ساله كه داراي پياز كروي و پوشيده از يك غشائ  قهوهاي رنگ مي باشد. اين گياه در نواحي  جنوب  غربي آسيا،  جنوب اسپانيا و  جنوب  اروپا  برداشت مي شود. داراي ساقه و شش گل  برگ با رنگ  بنفشه و 3 رشته كلاله  با رنگ قرمز كه همان زعفران تجارتي را تشكيل مي دهد، مي باشد.

كلاله  حاوي  مواد چربي ، املاح معدني و  موسيلاژ مي باشد. عطر و بوي زعفران به علت وجود اسانس بي رنگ تروپن دار و يك تركيب اكسيژن دار و همراه با سينئول  به نام  سافرانال  مي باشد. طعم زعفران  مربوط به  هيتروزيد  تلخ پيكروكروسين  است. ماده رنگين زعفران مربوط به وجود ماده اي به نام كروسين مي باشد.

برداشت :

از هر 100 تا 200 هزار گل زعفران، حدود 5 كيلوگرم گل زعفران بدست مي آيد كه اين مقدار هنگام خشك شدن به يك كيلوگرم مي رسد.

خواص درمانی

از زعفران براي  كاهش چربي  وكلسترول خون  ، آرام بخش، اشتها آور ،ضد اسپاسم ،پيشگيري كننده از بيماريهاي قلبي و سرطان ،تقويت حافظه ويادگيري ،كاهش فشار خون،درمان آسم، درمان بيماريهاي پوستي ، عفونت ادراري ، يرقان، پيش انداختن قاعدگي، رفع نفخ شكم ،درمان دردمعده و شكم استفاده مي شود.

مضررات مصرف بي رويه زعفران:

مصرف بي رويه زعفران سمي بوده وباعث استفراغ،كاهش تعداد ضربان قلب،خون ريزي از بيني،پلك هاولب ها شده وموجبات سر گيجه،بي حالي،زردي پوست وعوارض خطرناك ديگر ونهايتا مرگ را فراهم مي آورد. مصرف 3 گرم زعفران براي هر فرد در ماه مناسب بوده واستفاده بيش از 5 گرم زعفران در يك وعده غذائي مي تواند موجب مرگ انسان گردد.

نگهداري:

زعفران بايد دور از نور ورطوبت بوده وبهتر است كه درظروف شيشهاي يا فلزي دربسته نگهداري شود.باتوجه به اينكه اسانس زعفران قابل تبخير شدن است ،درصورت نگهداري در محيط باز ،از اثرات داروئي و مرغوبيت آن كاسته مي شود.

مصارف :

از زعفران در صنايع غذائي ،شيريني سازي ،داروسازي ،نساجي ،نوشابه هاغير الكلي وصنايع لبني استفاده مي شود.

تجارت زعفران:


براساس آمارهاي سازمان خواروبار جهاني (فائو)، ميزان توليد زعفران در جهان حدود 210 تن است كه ايران با توليد ساليانه 184 تن ، حدود 81 درصد زعفران جهان را به خود اختصاص داده است واسپانيا با 12 درصد توليد جهاني پس از ايران در رتبه دوم قرار دارد.

متاسفانه برداشت هاي سنتي وغير علمي زعفران،نبود سيستم بسته بندي مناسب وبازاريابي كم ازطرف ايران و وجود صنعت پيشرفته بسته بندي ،تبليغات گسترده براي فروش وبازاريابي از طرف اسپانيا باعث شده است كه اسپانيا زعفران ايران را با قيمت ارزان جمع آوري وبه نام شركت هاي تجارتي خود در دنيا عرضه نموده و عنوان نخصت صادر كننده زعفران در جهان رابه خود اختصاص  نمايد .


پایگاه اینترنتی نجاتگر :: مدرسه الکترونیکی آموزشهای امداد و نجات
نماد کاربر
montazer
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست ها : 606
تاريخ عضويت: چهارشنبه شهريور ماه 27, 1386 1:00 am
محل سکونت: شیراز
تشکر کرده: 37 بار
تشکر شده: 23 بار
امتياز: 17823


بازگشت به غذا ، ميوه و گياهان

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان