عملیات روی باند پرواز ... (خاطره ماموریت امدادی)

اين قسمت پذيراي خاطرات زيباي شما دوستان گرانقدر مي باشد.

عملیات روی باند پرواز ... (خاطره ماموریت امدادی)

پستتوسط montazer » سه شنبه بهمن ماه 17, 1391 9:17 am

عملیات روی باند پرواز

(نوشته سینا بنافی)







هواپیما در آتش می سوخت.
با سرعت هرچه تمام روی باند فرودگاه حرکت می کردیم.



وضعیت اضطراری بود ؛ همه فکر و ذکرم به مسافران داخل هواپیما بود . چند نفر هستند ؟ چه تعداد کودک؟ چه تعداد سالخورده ؟ چند نفر زنده ؟ چند نفر فوتی؟

دود سیاه و غلیظی که آسمان را احاطه کرده بود از چند کیلومتری مشاهده می شد . خودروهای امدادی بسیاری در منطقه مستقر شده بودند.

لحظه ها به سرعت سپری می شد .

به محل حادثه رسیدیم. منطقه توسط نیروهای انتظامی و امنیتی محصور شده بود.

.

پرواز بالگردها روی منطقه توجه همه را به خود جلب کرده بود .
.


خودروهای ما چند صد متر قبل از هواپیما توقف کردند .با دستور فرمانده عملیات وارد محل شدیم.


خودروهای آتش نشان در حال خاموش کردن شعله های زبانه کشیده آتش از هواپیما و منطقه اطراف آن بودند .




در بدو عبور از نوار خطرهایی که محل حادثه را محصور کرده بود ، یک ارزیابی کلی از صحنه کردم . با برانکاردی که در دست داشتم و کوله پشتی امدادی خودم را به منطقه تریاژ رساندم. آتش هواپیما خاموش شده بود .

در همین حین یکی از دور صدا زد "امدادگری که برانکارد داری خودتو برسون ؛ چند تا از مصدومین هنوز داخل هواپیما هستن"
از میان دودهای غلیظ سیاه خودم را به روی رامپ هواپیما رسانده و داخل شدم . نگاهی به دور و بر انداختم . اما کسی را ندیدم . فقط در جلوی هواپیما دو نفر از بچه های آتش نشانی ایستاده بودند . گفتم حتما دیر رسیده ام و بنده خدا هم اشتباه به من اطلاع داده و همه مصدومین تخلیه شده اند .

اما یکی صدا زد "ایناهاش ، اینجاست ، بیا کمکش" برگشتم و نگاهی به به صندلی های کناری انداختم . مردی حدودا شصت ساله با وزنی بالای صدکیلو !!

چند لحظه کوتاه مکث کردم تا ببینم چطوری می توان مصدوم را با وزن سنگینش از هواپیما خارج کرد . سریع خودم را به روی رامپ رساندم و صدای دوستان زدم و گفتم " بچه ها چند نفر بیان کمک ؛ یکی اینجاست"

شدیم چهار نفر . مصدوم را آرام و با احتیاط بلند کردیم و روی برانکارد خواباندیم . حالا وقت انتقال بود . شرایط سختی پیش رو بود . هم وزن زیاد هم رامپ شیب دار هواپیما . من که سمت پایین برانکارد مصدوم را گرفته بودم به آرامی به سمت رامپ آمدم و با حمایت بچه های آتش نشانی سایر دوستان هم که بالای برانکارد را گرفته بودند پایین آمدند و به سمت منطقه تریاژ حرکت کردیم . با توجه به فرصت کم و حجم زیاد مصدومین فرصت اقدامات امدادی حین انتقال که فاصله طولانی نداشت مقدور نبود .

به محض تحویل مصدوم به منطقه تریاز سراغ سایر مجروحین رفتیم . بالای ده نفر را از اطراف هواپیما حمل کردیم و به سمت محل تریاژ بردیم . همه کسانی که از طریق سرسره های اضطراری خودشان را به بیرون از هواپیما پرت کرده بودند.


سگ تجسس جمعیت هم در حال کاوش و جستجو برای پیدا کردن مصدومین و فوتی های احتمالی حادثه بود


اقدامات درمانی و امدادی در حال انجام بود . آخرین مصدوم هم که بالطبع وضعیت وخیم تری داشت توسط هلیکوپتر هلال احمر و با انجام عملیات راپل تیم پرواز کوهستان به سمت بیمارستان انتقال داده شد.


با اعلام بلندگوهای فرودگاه مانور به پایان رسید . اولین چیزی که شنیده شد صدای صلوات حضار بود و در نهایت هم یک عکس یادگاری ...


این هم انتهای برنامه و یک عکس یادگاری با همکاران امدادگر و دوستان عزیز در اورژانس و آتش نشانی



پ. ن 1: آیا تا به حال به بروز حادثه های این چنینی در هواپیماهای مسافربری فکر کرده ایم ؟ آیا آمادگی های لازم را برای انجام فوری عملیات های امدادی داریم ؟ و یا برای برگزاری مانورهای نمایشی توان بالایی داریم ؟


پ. ن 2 : دوستان خواهشا در صورت استفاده از مطلب و بالخصوص تصاویر حتما مخاطبین را نسبت به مانور بودن و فرضی بودن قضیه توجیه فرمایند .

چون دیوار تکثیر شایعات بلند و سرعت انتشار آن سرسام آور است







پایگاه اینترنتی نجاتگر :: مدرسه الکترونیکی آموزشهای امداد و نجات
نماد کاربر
montazer
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست ها : 606
تاريخ عضويت: چهارشنبه شهريور ماه 27, 1386 1:00 am
محل سکونت: شیراز
تشکر کرده: 37 بار
تشکر شده: 23 بار
امتياز: 17823

بازگشت به خاطرات شما

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان